Algemeen Cliëntenraad UWV

Jaarverslag UWV 2013

dinsdag 22 april 2014 om 10:10

Als gevolg van de economische crisis krijgen steeds meer mensen te maken met werkloosheid. Dat betekent fors meer werk voor UWV. Dit meldde UWV op maandag 14 april tijdens de persconferentie waarbij het UWV Jaarverslag 2013 openbaar is gemaakt. Onderstaand de belangrijkste gegevens uit het UWV Jaarverslag 2013.

lees meer...

Thema(s): Wajong, Werkbedrijf, WIA / WAO / WAZ, WW

Werkgroepen leveren verslag in

dinsdag 22 april 2014 om 10:03

Vorig jaar is een landelijke werkgroep Communicatie gestart om de onderlinge communicatie en de samenwerking tussen de districtsraden onderling, de Centrale Cliëntenraad en UWV te verbeteren. Hub. Hendriks zit namens de districtsraad Midden & Oost Brabant in deze werkgroep. Daaruit kwamen veel verbeterpunten. Vier van die punten zijn in groepjes uitgewerkt. Komende maand brengen de subgroepen daarvan verslag uit aan de landelijke commissie.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie, Online dienstverlening

Districtsraad Noord kaart problemen toepassing heffingskorting aan

maandag 14 april 2014 om 17:11

Mensen die naast hun werk of WW ook nog een WIA- of Wajong-uitkering krijgen, moeten zelf kiezen of ze hun loonheffingskorting laten toepassen op hun loon of uitkering. Klanten zijn hiervoor zelf verantwoordelijk en UWV voert uit wat zij aan UWV opgeven. UWV kan dit niet automatisch, omdat klanten ook meerdere inkomsten buiten UWV om kunnen hebben. Wel controleert UWV bij samenloop van uitkeringen of de loonheffingskorting goed wordt toegepast op de verschillende uitkeringen. Veel mensen beseffen niet dat zij hier zelf verantwoordelijk voor zijn, zo ondervond de commissie Uitkering van de Cliëntenraad Noord van UWV. Om meer te weten hoe dit in de praktijk gaat, brachten ze een werkbezoek aan de betrokken UWV-afdeling.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie, Online dienstverlening, Wajong, Werkbedrijf, WIA / WAO / WAZ, WW

Signaal leidt tot snel resultaat

vrijdag 11 april 2014 om 16:55

Een collega-raadslid ontdekte na ontvangt van zijn Jaaropgave van het UWV, dat hij zijn persoonlijke gegevens via het doorzichtige venster van een gesloten envelop kon lezen. Deze collega vond het niet fijn dat zijn persoonlijke gegevens zo door anderen te lezen waren. Hij speelde dit door naar de Agenda-commissie. En door snel binnen de raad te schakelen, was het mogelijk hierover een “Signaal” uit te zetten richting UWV.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie

Secretaris met voeten in de klei

dinsdag 8 april 2014 om 14:21

Hij was drie jaar lid van de cliëntenraad Noord en 2,5 jaar secretaris. Per 1 maart nam hij afscheid om opnieuw met zijn voeten in de klei te gaan staan: die van zijn biologische groentetuin wel te verstaan. Want daar kan Jan Gankema (67) heel veel uren in doorbrengen. ‘Heerlijk zo’n vers kropje sla of bonen van eigen bodem.’ Een terugblik op een leuke, maar ook gevoelige cliëntenraadsperiode.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie

12...37volgende
Volgt u @uwvclientenraad al op Twitter?