Algemeen Cliëntenraad UWV

Districtsraad Noord kaart problemen toepassing heffingskorting aan

maandag 14 april 2014 om 17:11

Mensen die naast hun werk of WW ook nog een WIA- of Wajong-uitkering krijgen, moeten zelf kiezen of ze hun loonheffingskorting laten toepassen op hun loon of uitkering. Klanten zijn hiervoor zelf verantwoordelijk en UWV voert uit wat zij aan UWV opgeven. UWV kan dit niet automatisch, omdat klanten ook meerdere inkomsten buiten UWV om kunnen hebben. Wel controleert UWV bij samenloop van uitkeringen of de loonheffingskorting goed wordt toegepast op de verschillende uitkeringen. Veel mensen beseffen niet dat zij hier zelf verantwoordelijk voor zijn, zo ondervond de commissie Uitkering van de Cliëntenraad Noord van UWV. Om meer te weten hoe dit in de praktijk gaat, brachten ze een werkbezoek aan de betrokken UWV-afdeling.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie, Online dienstverlening, Wajong, Werkbedrijf, WIA / WAO / WAZ, WW

Signaal leidt tot snel resultaat

vrijdag 11 april 2014 om 16:55

Een collega-raadslid ontdekte na ontvangt van zijn Jaaropgave van het UWV, dat hij zijn persoonlijke gegevens via het doorzichtige venster van een gesloten envelop kon lezen. Deze collega vond het niet fijn dat zijn persoonlijke gegevens zo door anderen te lezen waren. Hij speelde dit door naar de Agenda-commissie. En door snel binnen de raad te schakelen, was het mogelijk hierover een “Signaal” uit te zetten richting UWV.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie

Secretaris met voeten in de klei

dinsdag 8 april 2014 om 14:21

Hij was drie jaar lid van de cliëntenraad Noord en 2,5 jaar secretaris. Per 1 maart nam hij afscheid om opnieuw met zijn voeten in de klei te gaan staan: die van zijn biologische groentetuin wel te verstaan. Want daar kan Jan Gankema (67) heel veel uren in doorbrengen. ‘Heerlijk zo’n vers kropje sla of bonen van eigen bodem.’ Een terugblik op een leuke, maar ook gevoelige cliëntenraadsperiode.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie

Twitter

vrijdag 4 april 2014 om 16:06

De ontwikkelingen op het gebied van de sociale media zijn niet meer te stoppen. Ook al zou je dat willen, er is geen ontkomen aan. Ik zeg daarmee niet dat iedereen hieraan mee moet doen, want er zal altijd een groep blijven die hier niet of nauwelijks mee kan omgaan. Ook in het papieren tijdperk hadden we klanten die niet of nauwelijks onze formulieren konden invullen en hulp nodig hadden. Dit is in het digitale tijdperk niet anders. Daar moet aandacht voor zijn, alleen daar wil ik het in dit blog niet over hebben. Wel hoe we bij Cliëntenparticipatie met social media omgaan.

lees meer...


Thema(s): Clientenparticipatie

Jaarrapportage 2013 van de prestaties van werk.nl

maandag 31 maart 2014 om 14:32

De jaarrapportage over 2013 van de prestaties van werk.nl is deze week openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat steeds meer klanten van UWV gebruik maken van werk.nl en dat de beschikbaarheid en performance over de gehele linie verbeterd is. Ook de klanttevredenheid onder werkzoekenden over UWV nam (licht) toe.

lees meer...

Thema(s): Clientenparticipatie, Online dienstverlening, Werkbedrijf, WW

12...37volgende
Volgt u @uwvclientenraad al op Twitter?