Raadslid

Cliëntenraad UWV genomineerd voor de Cliënt in Beeld-prijs

27 februari 2018
  • Cliëntenparticipatie
  • Sociaal Medische Zaken
Cliëntenraad UWV genomineerd voor de Cliënt in Beeld-prijs

Elk jaar reikt de Landelijke Cliëntenraad een juryprijs en een publieksprijs uit. Daarmee wil de LCR andere raden inspireren met goede oplossingen.

Cliëntenraad Overijssel & Gelderland-Noord (OGN) is dit jaar genomineerd. We vroegen raadslid Mary Slok hoe ze dat is gelukt.

Nominatie: gesprekken met de verzekeringsarts

Mary Slok maakt sinds 2,5 jaar deel uit van de Cliëntenraad OGN. Om het hoofd te bieden aan negatieve verhalen over UWV voerde zij samen met haar collega’s van de commissie Sociaal Medische Zaken (SMZ) en in overleg met de UWV-adviseur van de Cliëntenraad een onderzoek uit. Ze kregen de mogelijkheid de ervaringen te onderzoeken van klanten die in gesprek zijn geweest met een verzekeringsarts, arbeidsdeskundige of re-integratieadviseur.

De commissie SMZ is gedurende vier maanden twee dagen per week aanwezig geweest in de UWV kantoren in Zwolle en Apeldoorn om met klanten in gesprek te gaan over hun ervaringen. Slok: ‘Uit die gesprekken is gebleken dat de spanning bij klanten minder hoog is, als er een begeleider mee is geweest. Hierdoor voelt de klant zich beter gehoord. Iemand die de klant kan ondersteunen en met wie zowel het gesprek, als de gemaakte afspraken nog eens kunnen worden doorgenomen, maakt een enorm verschil.’ Dit alles is beschreven in twee rapporten. Hierin staan ook een aantal aanbevelingen, die zijn doorgesproken met het management van SMZ.

Sneeuwbaleffect

Met die rapporten meldde de Cliëntenraad OGN zich aan voor de Cliënt in Beeld-prijs en werd genomineerd. De bevindingen vormen de aanleiding om samen met UWV te onderzoeken waar mogelijkheden liggen om met verbeteringen klantgerichte dienstverlening te optimaliseren. De Cliëntenraad Overijssel-Gelderland Noord is gevraagd om mee te denken in dit proces en zo een bijdrage te leveren aan de verbetering van de klanttevredenheid.

Thema “Hoezo zelfredzaam?”

Ieder jaar staat bij de Cliënt in beeld-prijs een thema centraal. Dit jaar is dat zelfredzaamheid. Alle genomineerden die voor deze prijs in aanmerking komen, worden zo snel mogelijk bekend gemaakt op de website van LCR. De stemming voor de publieksprijs is op het LCR-congres op 12 april.

Hier vindt u meer informatie.