Jaarverslag 2017 van de Cliëntenraden UWV

17 april 2018
  • Cliëntenparticipatie
Jaarverslag 2017 van de Cliëntenraden UWV

De Centrale Cliëntenraad en de regionale raden presenteren hun wapenfeiten in 2017. Plus: we blikken terug op 15 jaar cliëntenparticipatie. Én: we kijken 15 jaar vooruit.

De spanning was om te snijden, die allereerste keer in 2002. In het conferentiecentrum in Noordwijkerhout moesten veel kersverse cliëntenraadsleden en UWV-managers er niet aan denken om bij elkaar aan tafel zitten. ‘Het wantrouwen was groot en wederzijds’, herinnert Arnold den Hartog zich.

In het populair jaarverslag 2017 van de UWV-cliëntenraden blikt Arnold terug op 15 jaar cliëntenparticipatie. Hij schetst hoe er na een moeilijke beginperiode toch steeds meer wederzijds respect en samenwerking groeide. ‘Tegenwoordig zitten we aan tafel als partners. Elke grote verandering bij UWV wordt eerst gesondeerd bij de raden.’

Het thema van het populair jaarverslag 2017 is ’15 jaar cliëntenparticipatie’. Aan de hand van interviews vertellen we hoe cliëntenparticipatie zich in die periode ontwikkelde. Maar we kijken ook vooruit naar waar het de komende 15 jaar naartoe moet. Is de bemensing van de raden – grotendeels vanuit achterbanorganisaties – nog wel van deze tijd, bijvoorbeeld? Vindt UWV een oplossing voor de belkosten?

Daarnaast natuurlijk de verhalen van de cliëntenraden in de districten. Ze droegen in 2017 met succes adviezen aan voor betere dienstverlening door UWV. Ze hadden kritiek als daar aanleiding voor was, ze hielden UWV-medewerkers een spiegel voor. Maar er waren ook complimenten, als bijvoorbeeld bleek dat medewerkers van de uitvoeringsorganisatie oprecht geïnteresseerd waren in het wel en wee van hun cliënten: 'Toen hij UWV complimenteerde, reageerden de medewerkers heel verbaasd. Want complimenten, die krijgen zij eigenlijk nooit. Zo zie je maar hoe belangrijk het is om je open te stellen voor de ander.'