Raadslid

Maak kennis met manager cliëntenparticipatie Nynke Meeuwissen

15 juli 2019
  • Cliëntenparticipatie
Maak kennis met manager cliëntenparticipatie Nynke Meeuwissen

In juni begon Nynke Meeuwissen als manager cliëntenparticipatie bij UWV. Hoe bevalt haar nieuwe functie? Wat zijn haar plannen voor het komende jaar? En wat heeft ze met cliëntenparticipatie?

Hoe is je eerste maand als manager cliëntenparticipatie bevallen?

‘De eerste maand was intensief, maar ontzettend interessant. Ik heb veel nieuwe indrukken opgedaan en ben vooral bezig geweest met kennismaken. Ik wil graag met alle cliëntenraden persoonlijk kennismaken. Een deel heb ik al bezocht en in de tweede helft van het jaar zal ik ook bij de rest langsgaan.  

En ik heb de introductiescholing voor nieuwe raadsleden gevolgd – dat was heel boeiend. Daar zat ik eigenlijk in hetzelfde schuitje als de nieuwe raadsleden: we waren nieuw en zochten haakjes om mee aan de slag te gaan. Dat was heel nuttig, ook omdat ik van iedereen hoorde waarom ze bij een cliëntenraad zijn aangesloten, wat de werkwijze is en hoe UWV in elkaar zit.’

Wat heb je hiervoor gedaan?

‘Van oorsprong ben ik jurist. Ik heb een tijd in Brussel gewerkt voor een Europarlementariër met een handelsportefeuille in het midden- en kleinbedrijf. Ik ging toen veel in gesprek met achterbanorganisaties en belangenbehartigers.

Later kwam ik bij een ziekenhuis terecht als klachtenbemiddelaar. Dat was ontzettend leerzaam. Door klachten van patiënten of familieleden kun je erachter komen wat er beter kan en op die manier heb ik het ziekenhuis erg goed leren kennen.

Ik merk dat mijn werk als klachtenbemiddelaar ook goed aansluit op mijn rol nu, al had ik dat in eerste instantie niet per se zo bedacht. Ik ben zes jaar klachtenbemiddelaar geweest, daarna beleidsmedewerker en daarna directeur van het medisch specialistisch bedrijf. In al die rollen draaide het om het behartigen en verenigen van verschillende belangen, zodat we met elkaar de zorg voor de patiënten konden optimaliseren.’

Waarom heb je besloten bij UWV te solliciteren?

‘Ik was eigenlijk niet actief op zoek, maar werkte al 16 jaar in het ziekenhuis en had wel zin om een nieuwe stap te maken. Toen deze vacature voorbij kwam ging ik me verdiepen in UWV en cliëntenparticipatie. Ik kwam  direct op de website van de cliëntenraden terecht. Toen realiseerde ik me wat een wereld daarachter zit. Dat leek me ontzettend interessant. De rol waar ik voor sta spreekt mij heel erg aan: verbindingen leggen en de cliëntenparticipatie zo goed mogelijk voor het voetlicht brengen.’

Wat heb jij met cliëntenparticipatie?

‘Ik heb wat met het verhaal van de cliënten. Wat maakt dat zij in een bepaalde positie zitten? En waarom zijn ze gemotiveerd om voor de belangen van de cliënten op te komen? Ik vind dat heel bijzonder. Dankzij de betrokken cliënten van UWV, worden de effecten in de uitvoering van beleid sneller concreet. Daarom is het ook belangrijk dat er in een vroeg stadium gevraagd wordt om de input van cliëntenraden.’

Wat hoop je voor cliënten te kunnen betekenen in deze functie?

‘Ik hoop dat we met elkaar de dienstverlening en informatie voor cliënten tegen het licht kunnen houden en kunnen verbeteren. Zodat signalen serieus worden genomen, cliënten zich gehoord voelen en de dienstverlening van UWV goed aansluit bij de wensen van de cliënten.’

Waar kijk je naar uit?

‘Vorig jaar is er een rapport gemaakt over de toekomst van cliëntenparticipatie: “Cliëntenparticipatie Nu & In de toekomst”. Daarin wordt uitgelegd wat er al goed gaat en wat er nog beter kan, en hoe dat verbeterd kan worden. Ik wil graag dat proces van verbetering gaan vormgeven. Samen met vertegenwoordigers van de cliëntenraden wil ik gaan kijken hoe we dat kunnen inrichten. En dat ook echt gaan doen!’