Raadslid

Cliëntenraad Rijnmond leert wat er bij cliënten speelt op Open Dag WIA

24 juli 2019
  • Cliëntenparticipatie
  • Sociaal Medische Zaken
Cliëntenraad Rijnmond leert wat er bij cliënten speelt op Open Dag WIA

Als lid van de cliëntenraad Rijnmond houdt Hanke van de Putte zich veel bezig met Sociaal Medische Zaken. Onlangs was ze daarom aanwezig bij de Open Dag WIA in Rijnmond, die door UWV voor de derde keer werd georganiseerd.

Op de open dag konden WIA-cliënten workshops volgen, vragen stellen en informatie ophalen over alles wat met de WIA te maken heeft. ‘Er hadden zich 102 mensen aangemeld, waarvan er uiteindelijk 90 zijn gekomen. Een mooie opkomst’, vindt Hanke.

Vragen bespreken

Het was een leuke en inspirerende middag, vertelt ze. ‘Er waren verschillende korte workshops en er was een marktje met allemaal kraampjes waar mensen informatie konden halen. Daar stonden een aantal collega-cliëntenraadsleden van mij ook. Bezoekers konden met persoonlijke vragen meteen terecht bij adviseur en WIA-begeleiders, dat was heel fijn. En als er niet genoeg tijd was om hun vragen te bespreken, konden ze een formulier invullen en werden ze later teruggebeld.’

Workshops

Hanke zelf liep mee met de drie workshops die werden gegeven door de divisies Uitkeren, Werkbedrijf en SMZ, over wat er komt kijken bij re-integratie, hoe de WIA-uitkering werkt en hoe een beoordeling door een arbeidsdeskundige verloopt. ‘Het was voor mij als cliëntenraadslid heel nuttig om daarbij aanwezig te zijn. De deelnemers aan de workshops kregen de kans om vragen te stellen, op die manier krijg ik ook een beter idee van wat er onder cliënten leeft. Ik heb alle vragen die gesteld werden opgeschreven en meegenomen in het verslag dat ik over de middag heb gemaakt.’

‘Cliënten vroegen bijvoorbeeld of UWV belafspraken ook nakomt, zodat ze niet de hele dag op een telefoontje zitten te wachten dat niet komt. En ze vroegen zich ook af wanneer je wordt opgeroepen voor een herkeuring, of wat er gebeurt als je nadat je door scholing werk vindt toch weer terugvalt in de WIA.’

In gesprek

Op open dagen als deze gaat Hanke met veel mensen in gesprek. ‘Ik stap op ze af en vraag wat ze van de dag vinden. Meestal vertellen ze me dan ook wel iets persoonlijks, waarom ze in de WIA zitten bijvoorbeeld. Het belangrijkste wat ik mee heb genomen van de dag, is dat veel WIA-cliënten graag (meer) willen doen, maar dat het soms niet duidelijk voor ze is hoe ze dat kunnen aanpakken.’  

Invloed uitoefenen bij UWV

Na afloop van de open dag mochten de deelnemers laten weten wat ze ervan vonden. Van de 36 deelnemers die een beoordeling achterlieten, was er maar ééntje negatief. ‘We hebben die beoordelingen verzameld en er een verslag van gemaakt voor onze adviseur, die de resultaten zo kan terugkoppelen aan UWV. In de gesprekken die we heel regelmatig met managers van UWV hebben, nemen we dit soort opmerkingen ook mee. Op die manier kunnen we invloed uitoefenen bij UWV in de regio Rijnmond. We laten weten waar mensen tegenaan lopen en delen ideeën over hoe daar iets aan gedaan zou kunnen worden.’