Raadslid

UWV en cliëntenraad Noord bouwen in Groningen aan klantvriendelijkheid

11 mei 2020
  • Cliëntenparticipatie
  • Klant & Service
UWV en cliëntenraad Noord bouwen in Groningen aan klantvriendelijkheid

Het UWV-pand in Groningen was aan een update toe. De bouwplannen lagen klaar, maar waren ze klantvriendelijk genoeg? De cliëntenraad Noord wierp een kritische blik op de plannen en gaf doeltreffende tips.

Ondanks dat het UWV-pand Hunzehuys pal naast het centraal station in Groningen staat, was de ingang niet goed vindbaar. Tijd voor een update, vond UWV: het pand moest klantvriendelijker worden. Om erachter te komen wat voor de cliënten die het gebouw bezoeken wel en niet werkt, schakelde de accountmanager Huisvesting en Facilitair al vroeg de hulp van de cliëntenraad Noord in.

Een kritische blik

Voor raadslid Gerard was het een goed begin van zijn lidmaatschap bij de cliëntenraad. ‘Ik begon afgelopen jaar in maart. In mijn eerste vergadering kregen we ook voor het eerst de plannen voor de verbouwing voorgelegd. Ons viel toen meteen op wat anders zou kunnen. En die opmerkingen zijn meegenomen in de definitieve tekeningen.’

Rekening houden met visueel beperkte cliënten

Bij de nieuwe ingang komen bezoekers via een trap bij de receptie. Voor mindervaliden werd uiteraard de lift die al bestond bewaard. Maar bij de eerste plannen voor de trap was te weinig rekening gehouden met visueel beperkte bezoekers, zag de cliëntenraad. ‘Het plan was om een deel van de trap voor decoratie en voor het plaatsen van bloembakken te gebruiken. Op de tekening stond aan één kant een trapleuning getekend. Aan de andere kant zouden bloembakken komen. Iemand die visueel beperkt is heeft het niet door als er hoger op de trap bloembakken staan. Die kun je beter direct aan het begin van de trap zetten, zodat het duidelijk is dat dat deel van de trap niet toegankelijk is. Nog beter is om de toegang tot het bloembakgedeelte af te schermen. Daarnaast is het voor mensen die minder goed ter been zijn belangrijk om twee trapleuningen te hebben. En de ingang en route naar de lift moeten voor mensen met een visuele beperking ook goed herkenbaar zijn.’

Bezoekers op de hoogte stellen

Niet alleen het resultaat van de verbouwing zou gevolgen hebben voor cliënten, ook de verbouwingswerkzaamheden zelf konden problemen veroorzaken, voorzag de raad. ‘We benadrukten daarom dat het voor de cliënten vóór hun bezoek al duidelijk moest zijn dat er verbouwd werd. Zodat ze er niet pas achter zouden komen als ze al voor de deur stonden. We hebben ook voorgesteld om de verbouwing zoveel mogelijk op momenten te doen waarop er weinig afspraken staan. En er moest goede bewegwijzering komen aan beide kanten van het gebouw, zodat mensen die de achteringang gebruikten ook direct wisten waar ze naartoe moesten.’

Kort na de vergadering raakte een van de raadleden in gesprek met een portier van het gebouw. Die bleek nog niet van de verbouwing af te weten. ‘We hebben dat toen ook doorgegeven aan UWV. De portiers zijn vervolgens ook bij de plannen betrokken.’

Alle tips zijn opgepakt

‘Eigenlijk zijn al onze tips opgepakt’, vertelt Gerard. ‘We zijn vrij snel meegenomen in het proces. We hebben goed contact met de managers van UWV, die regelmatig bij vergaderingen aanschuiven.’

In maart is de verbouwing afgerond. De nieuwe entree is dankzij veel glas aan de buitenkant een stuk transparanter en mooier geworden. En voor cliënten is het duidelijker waar ze moeten zijn en hoe ze daar moeten komen. Gerard kijkt er al naar uit om zelf ook een kijkje te nemen. ‘Door het coronavirus hebben we voorlopig geen vergaderingen in het UWV-pand, dus we zijn er nog niet geweest na de verbouwing. Als dat straks weer kan, wil ik graag onderzoeken wat de bezoekers ervan vinden. Die informatie kunnen we hopelijk meenemen voor ons volgende verbouwingsadvies: UWV in Emmen gaat binnenkort ook verbouwen en in dat proces worden we ook meegenomen.’