Jaarverslag 2019 van de UWV Cliëntenraden

17 juni 2020
  • Cliëntenparticipatie
Jaarverslag 2019 van de UWV Cliëntenraden

2019 was een bewogen jaar voor de cliëntenraden. Vol overtuiging werkten ze aan de verbetering van de dienstverlening van UWV. In het jaarverslag presenteren de raden hun wapenfeiten van 2019.

In 2019 ontvingen de raden honderden signalen van cliënten. Raadsleden bezochten meer dan honderd klantdagen, banenmarkten en inloopmiddagen en gaven – gevraagd of ongevraagd – bijna vijftig keer advies aan UWV. Dat de raadsleden zich betrokken voelen bij hun medecliënten, dat staat buiten kijf.

Zo bezochten raadsleden in Noord-Holland Noord, Utrecht & Flevoland en Gelderland Midden & Zuid regelmatig UWV-locaties om in gesprek te gaan met cliënten. In enquêtes en interviews kwamen ze erachter hoe cliënten de dienstverlening van UWV ervaren en waar verbeterpunten zitten.

In Noord stond afgelopen jaar één speerpunt centraal: een warme overdracht van het UWV WERKbedrijf naar de gemeenten. Het gebeurt nog te vaak dat cliënten eerst hun verhaal moeten doen bij UWV en vervolgens opnieuw bij de gemeente, vindt voorzitter Henk Abbing. Dit legt te veel druk op cliënten, vond Noord, en de raad besloot het aan te kaarten bij UWV.

Vaak ging de belangenbehartiging van een leien dakje, maar soms ook met horten en stoten. Zo besloot de centrale cliëntenraad een juridisch traject in te gaan. Doordat duizenden arbeidsongeschiktheidskeuringen onjuist waren uitgevoerd, moesten bijna 2000 dossiers opnieuw beoordeeld worden. De centrale cliëntenraad vond dat UWV niet alle wettelijke mogelijkheden heeft benut om de procedure volgens de wet uit te voeren, maar ook de individuele cliënten te ontzien.

Werk in uitvoering

Dit jaar is het centrale thema van het jaarverslag dan ook passend: ‘Werk in uitvoering’. De cliëntenraden werken voortdurend aan de verbinding tussen UWV en haar cliënten. Soms voelt het alsof nog niet voldoende gezien wordt hoeveel meerwaarde de cliëntenraden met hun werk kunnen bieden. Maar uit de verhalen blijkt wel dat de raden vol goede moed – en geregeld met veel succes – blijven werken aan de verbetering van de dienstverlening van UWV.

Lees hier het Jaarverslag 2019 van de UWV Cliëntenraden