Raadslid

‘Onze inbreng bij het BC & K Congres was zeer nuttig’

8 oktober 2015

Geen thema

‘Onze inbreng bij het BC & K Congres was zeer nuttig’
Onlangs vond in de Van Nelle fabriek in Rotterdam het Business Control & Finance Congres plaats, een evenement voor controllers binnen UWV. Om interactie met de klant goed in beeld te brengen werden Huib Gunst en Lisa van der Sommen, leden van de Cliëntenraad, gevraagd te vertellen over hun ervaringen.
Interactie met UWV
Het thema van de bijeenkomst was ‘Uitstekende dienstverlening’. Om dit tastbaarder te maken werd aan Huib en Lisa gevraagd te komen praten over wat zij vinden van de dienstverlening van UWV. ‘We hebben eerst een filmpje opgenomen, waarin we vrij scherp onze ervaringen konden delen’, vertelt Huib. ‘Op het congres de dag erna werden we door de gespreksleider uitgenodigd op het podium om ons verhaal te doen. De nadruk in dit gesprek lag op onze ervaringen en de interactie met UWV.’
 
Rondetafelgesprekken
Zowel Huib als Lisa vond het nuttig en leuk om te doen. ‘We konden echt ons verhaal kwijt, waardoor mensen zich in ons konden verplaatsen’, aldus Huib. ‘Nadeel was wel dat er in dit gedeelte nog weinig interactie was met de zaal, maar gelukkig kwam dat later wel.’ Die interactie vond plaats via zogeheten rondetafelgesprekken, waar Huib en Lisa aan hun eigen tafel in gesprek konden met de aanwezigen. ‘Dat was erg interessant’, vertelt Lisa. ‘Het was erg leuk om te horen hoe ons verhaal bij anderen aankomt.’ 
 
Eyeopeners
Op het podium en tijdens de rondetafelgesprekken konden er ook kritische noten geplaatst worden. Huib: ‘Ik heb uitgelegd dat zij hun werk weliswaar ongetwijfeld goed doen, maar dat het contact met de klant het belangrijkst blijft. Dat was voor sommigen best een eyeopener.’ Ook Lisa kon enkele verbeterpunten noemen. ‘Hele standaard dingen als navigatie op de website kan voor sommige mensen best lastig zijn. Het lijkt me daarom een goed idee als UWV een soort denktank raadpleegt die bestaat uit mensen met diverse achtergronden. Zo kunnen ze feedback krijgen van een completere groep.’
 
Opgestoken kennis
De kennis die Huib en Lisa opdeden, kunnen zij mooi weer meenemen tijdens hun werkzaamheden voor de Cliëntenraad. Huib, voorzitter van de Cliëntenraad West-Brabant en Zeeland, ziet bijvoorbeeld zeker perspectieven om nog eens door te praten met enkele UWV’ers over dit onderwerp, terwijl Lisa, sinds kort lid van de Cliëntenraad Rijnmond, erg blij was deze kans te hebben gekregen. ‘Het was een mooie kans om een geluid vanuit onze kant te laten horen.’