Raadslid

Tips en tops voor UWV

11 november 2016
  • Cliëntenparticipatie
Tips en tops voor UWV

André van Kemenade en Pieter vanden Bos: beiden actief voor UWV, maar op een andere manier. Door een nieuwe manier van adviseren, waarbij gebruik wordt gemaakt van tips en tops, is de verstandhouding tussen beide partijen nog meer verbeterd.

Van Kemenade zet zich, als voorzitter van de Cliëntenraad Midden- en Oost-Brabant (MOB), in voor de belangen van de UWV-klant. Terwijl Vanden Bos, manager werkzoekenden dienstverlening, vanuit UWV de cliënten aan werk probeert te helpen. De heren leggen uit.   

‘De tips en tops zijn eigenlijk een soort van ongevraagd adviezen’, steekt Van Kemenade van wal. ‘Vroeger dachten Cliëntenraadsleden vaak dat ze enkel konden adviseren als UWV daar specifiek om vroeg.’ Maar niets is minder waar. Volgens de voorzitter moeten juist ook evenementen, workshops en andere UWV-activiteiten aangegrepen worden om UWV van raad te voorzien. ‘En daarbij kwamen de tips en tops om de hoek kijken.’

Een initiatief waarbij de Cliëntenraad MOB uit eigen beweging een verslag aanlevert bij UWV. ‘Hierin worden de tops; positieve punten, en tips; verbeterpunten, van een bepaalde UWV-activiteit genoemd’, verduidelijkt de voorzitter. Geen aangevraagd, statistisch geschreven en officieel rapport dus. Van Kemenade benadrukt dat de verslagen “positief constructief” zijn. Wat wil dat zeggen? ‘Dat ze positief geschreven zijn en de kritiek opbouwend is’, aldus UWV-manager Vanden Bos. 

In de praktijk
Maar hoe komen deze tips en tops tot stand? Van Kemenade legt uit: ‘Een paar weken geleden was een van onze leden, op uitnodiging van UWV Werkbedrijf, aanwezig bij een workshop “passend werk” in Helmond. Er gebeurt daar een heleboel. Zo werd er een interactieve presentatie gegeven over passend werk en kregen werkzoekenden adviezen voor hun cv en banenjacht. Het leek ons niet nuttig om daar een formeel, beschrijvend rapport over op te stellen. Daarom is besloten om een belevenisverslag te schrijven voor UWV.’

In dit beknopte verslag van een A4’tje noteerde het aanwezige raadslid wat positief opviel. ‘Dat waren op dat moment bijvoorbeeld de goede locatie, de enthousiaste adviseurs en het interessante thema.’ Daarnaast zijn suggesties gegeven voor toekomstige workshops, de zogenoemde tips: ‘Ons raadslid vond bijvoorbeeld dat ondersteunende statistiek de presentatie wat meer schwung had kunnen geven. Daarnaast zou UWV bij de workshop “passend werk” niet enkel moeten mikken op vijftigplussers, maar op dertig tot vijftigjarigen.’ 

Positief en bruikbaar
‘Uiteindelijk hebben we het verslag simpelweg aangeleverd bij de UWV-regiomanager. Geen officiële omwegen, maar rechtstreeks. Hetgeen erg werd gewaardeerd’, vertelt Van Kemenade. En Vanden Bos onderschrijft dat: ‘Het is voor ons niet altijd mogelijk om de cliëntenraden om advies te vragen. Het is dan prettig om op een snelle eenvoudige manier toch tips te ontvangen.’

Daarnaast is de kwaliteit van de adviezen erg hoog, stelt Vanden Bos. Wat, volgens hem, tekenend is voor de Cliëntenraad. ‘De leden van de Cliëntenraad Midden- & Oost-Brabant zijn meedenkers. Door initiatieven als de tips en tops is de verstandhouding daarom uitstekend.’ Van Kemenade kan zich hierin volledig vinden: ‘Er was al een goede samenwerking, maar door de tips en tops is de relatie nog beter geworden. Zonder dat we daarbij onze onafhankelijkheid hebben verloren.’

Het constructieve meedenken van de Raad werkt bovendien twee kanten op. Met de tips en tops wordt dan ook daadwerkelijk wat gedaan. Vanden Bos: ‘We kregen een tijd geleden bijvoorbeeld een belevenisverslag binnen na een workshop “Wajong”. Daarin werd geadviseerd om in het vervolg een minder donkere locatie te gebruiken. Bij de laatste editie hebben we daarom een ander gebouw gehuurd.’ Want als de raad gelijk heeft, dan heeft ze gelijk, vindt de UWV-manager. ‘En daarom blijven we in de toekomst ook gewoon tips en tops geven’, concludeert Van Kemenade tevreden.