Raadslid

Fons van den Berg, nestor van de cliëntenparticipatie bij UWV, neemt afscheid

30 januari 2012

Geen thema

Fons van den Berg, nestor van de cliëntenparticipatie bij UWV, neemt afscheid
Na veertig jaar dienst nam Fons van den Berg op 1 februari afscheid als adviseur cliëntenparticipatie. Hij gaat met vervroegd pensioen. Sinds 2002 is hij betrokken geweest bij cliëntenparticipatie van UWV. “Er zijn in deze jaren veel slagen gemaakt. De cliëntenraad heeft echt invloed gekregen.”
Al in de jaren voor de fusie van de verschillende instanties die tot UWV leidde, was Van den Berg betrokken bij de cliëntenraad. “Ik was sinds 2000 coördinator van cliëntenparticipatie bij het GAK. In die tijd was cliëntenparticipatie nog een relatief vrijblijvende aangelegenheid. Er was een centraal klantenpanel, en er was eigenlijk geen wettelijke basis.”
 
Koudwatervrees
Het GAK en later UWV wilden echter wel graag cliëntenparticipatie volwaardig laten slagen. “Er was wel koudwatervrees, zowel vanuit UWV als vanuit de cliëntenraden. Daardoor stonden de partijen in een wat starre houding tegenover elkaar. Cliëntenraden hadden er een hard hoofd in dat er echt bereidwilligheid was tot verandering, en binnen UWV leefde de gedachte dat raden toch alleen maar met klachten zouden komen.”
 
Open dialoog
Inmiddels is er steeds meer sprake van een echte open dialoog tussen UWV en cliëntenraad, heeft Van den Berg ondervonden. “Er is echt sprake van vertrouwen tussen beide gesprekspartnersen dat vertrouwen is erg belangrijk. Dit zie je bijvoorbeeld bij de verandering naar e-dienstverlening. UWV houdt de raden goed op de hoogte en daardoor ontstaat er ook vertrouwen tussen beide partijen. De cliëntenraad accepteert bepaalde uitgangspunten van UWV, maar is wel kritisch op de uitvoering. Precies zoals het hoort.”
 
Kennis in de cliëntenraad
Van den Berg ziet echter ook nog steeds uitdagingen, voor UWV en de cliëntenraad. “Als ik zie hoe veel kennis er is binnen de cliëntenraad, dan kan UWV die kennis nog beter inzetten. De laatste tijd zie ik weer hoeveel kennis er over ICT in de cliëntenraad zit. Die mensen zijn allemaal enorm enthousiast om UWV te helpen. Zonde om daar geen gebruik van te maken.”
 
Begeleiding
Fons van den Berg kijkt in ieder geval met voldoening terug op al die jaren cliëntenparticipatie. “Ik heb altijd gezorgd voor het coachen van verbeterwensen. Je moet de cliëntenraad helpen om invloed te nemen. Daarbij moet je ze begeleiden, maar je moet ook zorgen voor een reactie van UWV. Ik heb dat altijd met veel plezier gedaan en ik vind het fantastisch om te zien dat cliëntenparticipatie op diezelfde weg doorgaat. Ik zal dat van een afstand volgen.”