Raadslid

“De scholing heeft een forse professionaliseringsslag gekregen”

31 januari 2012

Geen thema

“De scholing heeft een forse professionaliseringsslag gekregen”
Scholing en training draagt in hoge mate bij aan de effectiviteit van cliëntenraadsleden. Binnen het team Cliëntenparticipatie is Peter Raijmann verantwoordelijk voor de scholing en training. Hij ziet dat er de afgelopen tijd een forse professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden. “Bijvoorbeeld in de scholing van nieuwe raadsleden.”
De scholing van nieuwe raadsleden is echt een nieuwigheid, vertelt Raijmann. “Voorheen waren het met name de raden als geheel die getraind werden. Dan ging het vooral over hoe je als groep functioneert, en minder op persoonlijke vaardigheden. En dat heeft ook als nadeel dat het soms lang kan duren voordat je een training krijgt.”

Daar is in 2011 verandering in gekomen. Iedereen die instroomt in de cliëntenraad wordt geacht een introductiecursus te volgen. En ook mensen met specifieke functies, krijgen daarop specifieke trainingen, vertelt Raijmann. “We hebben een cursus gegeven aan voorzitters en vice-voorzitters, die heel positief is beoordeeld.”

Raijmann vindt het belangrijk dat er structuur is aangebracht. “We hebben een uniforme lijn aangebracht, na overleggen tussen UWV en de Centrale Cliëntenraad. We hebben daarbij ook echt gekeken naar de specifieke wensen vanuit de raadsleden. Samen met hen proberen we ook constant de scholing te verbeteren.”

Raadsleden geven hele leuke reacties terug op de scholing en cursussen. “Bureau TACT doet veel cursussen voor ons, met name de raadscursussen. Maar zelf doen we ook een groot gedeelte van de introductiecursus. Deelnemers geven zelfs aan dat ze het jammer vinden dat ze de cursus nu pas krijgen. Dat beschouw ik als een compliment. Nu zetten we door. In 2012 geven we bijvoorbeeld cursussen aan raadssecretarissen. Eigenlijk begint het pas…”