Raadslid

Exit-interview raadslid Hans de Boer: 'UWV neemt cliëntenparticipatie echt serieus'

30 maart 2012

Geen thema

Exit-interview raadslid Hans de Boer: 'UWV neemt cliëntenparticipatie echt serieus'
Hans de Boer zat een half jaar namens FNV Bondgenoten in de Cliëntenraad van Overijssel & Gelderland-Noord. ‘Een korte, maar bijzondere periode, waarvan ik veel heb geleerd. Ik ben er zelf vrij blanco ingestapt en ik denk ook dat iedereen dat moet doen. De snelheid om iets te realiseren, is helaas niet altijd dezelfde als je zou wensen.’
Hans was raadslid van augustus 2011 tot februari 2012. ‘Ik zat in de WW en wilde graag vrijwilligerswerk doen en dit kwam op mijn pad’, vertelt hij hierover. ‘Uiteindelijk ben ik uit tien sollicitanten voor dit werk gekozen. Door mijn raadswerk kon ik de afstand tot de arbeidsmarkt klein houden. Tenslotte leer je door dit werk weer allerlei mensen kennen en kun je je netwerk vergroten. Tegelijkertijd, en dat vind ik ook het mooiste aan dit werk, stelt het je in staat om kwetsbare mensen in onze samenleving te helpen. Dat ik er nu weer mee gestopt ben, heeft te maken met mijn nieuwe baan. Ik ben sinds kort teamleider Functioneel beheer en gegevensbeheer bij de Justitiële Informatiedienst in Almelo.’
 
Invalidenparkeerplaats
In de korte raadsperiode heeft Hans de cliëntenraad als een enthousiaste en meelevende groep mensen leren kennen. ‘Mijn doel was om een nuttige bijdrage te kunnen leveren aan de kwaliteit van de dienstverlening van UWV. Dat is ook voor een deel gelukt. Binnen je eigen district kun je best nog snel zaken bereiken. Zo is er bijvoorbeeld een aantal invalidenparkeerplaatsen gerealiseerd bij de UWV-vestiging in Hengelo. Ook hebben we de jaarlijkse enquête onder cliënten in het district Overijssel & Gelderland-Noord nieuw leven in geblazen. In die enquête vragen we cliënten wat zij van de dienstverlening van UWV vinden. Buiten je eigen district om gaat dat een stuk moeilijker. Landelijk zijn de doorlooptijden om iets te veranderen toch een stuk langer dan ik vanuit mijn zakelijke achtergrond in het bedrijfsleven ben gewend. En daar komt bij dat je als districtsraad niet beleidsmatig bezig bent, maar op uitvoerend niveau binnen de speelruimte van dat beleid. En die ruimte is vaak kleiner dan je vanuit je filosofie en overtuiging zou willen.’
 
Goede begeleiding
‘Niettemin heb ik ook gemerkt dat UWV cliëntenparticipatie heel erg serieus neemt. Dat was een paar jaar geleden wel anders. De begeleiding met adviseurs is goed en je krijgt alle gelegenheid om cursussen te volgen. Ook is het management, ondanks beperkende factoren als lange doorlooptijden, van goede wil om samen met de cliëntenraad zaken te realiseren. Verder laat UWV raadsleden in de keuken kijken. Zo hebben enkele leden van onze raad het Klantencontactcentrum (KCC) in Groningen bezocht om te kijken hoe UWV daar met klanten omgaat. Ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben geraakt van hun aanpak daar. Veel overheidsinstellingen hebben het op dat punt toch echt niet zo goed voor elkaar.’