Raadslid

Cliëntenparticipatie op de werkpleinen, een lastig en boeiend wordingsproces?

16 juli 2010

Geen thema

Cliëntenparticipatie op de werkpleinen, een lastig en boeiend wordingsproces?
Cliëntenraadsleden UWV (en WWB) zijn, op weg naar goed functionerende participatievormen op de werkpleinen, enkele obstakels, belemmeringen en strubbelingen tegen gekomen. Hoe komt dat? Eko Steen gaat in op enkele vertragers van dit proces.
Na de evaluatie van de wet SUWI startten er in 2007 een aantal pilots in het land. De eerste contouren van werkpleinparticipatie worden enigszins zichtbaar, maar eind 2008 stokt het ineens. Vanwege bereiken van de maximale deelnametermijn cliëntenparticipatie bij UWV wordt de groep pionierende cliëntenraadsleden behoorlijk verkleind. Consequenties hiervan was dat de ontwikkeling van participatie op de werkpleinen bijna helemaal plat werd gelegd.

Gelukkig volgt in het voorjaar van 2009 een prachtige herstart. Enkele aanjagers gaan met volharding aan de slag om de stem van de klant op de werkpleinen gehoord te krijgen. Op verschillende plaatsen zien we in de daar opvolgende maanden, her en der in het land, overlegvormen ontstaan met onder andere als deelnemers de vestigingsmanager, afgevaardigden uit achterbanorganisaties en cliëntenraadsleden.

De wetgever heeft in de wet SUWI vastgelegd dat UWV en Gemeenten samen ‘cliëntenparticipatie op de werkpleinen moeten vormgeven’. Hoe dit precies vorm moet krijgen, is echter niet beschreven. Vanwege het ontbreken van een duidelijke richtingaanwijzer start een deel van de pioniers met veel aandacht voor het opstellen van een convenant en gewenste faciliteiten. Op andere plaatsen wordt simpelweg op basis van vertrouwen en samenwerkingsbereidheid gestart. Een boeiend (wordings)proces, het loopt zoals het loopt.

Een ander vertragend effect is dat UWV en VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) op landelijk niveau geen afspraken hebben kunnen maken. Gevolg is dat UWV op werkpleinniveau met 431 gemeentes moet gaan overleggen en/of onderhandelen.

Individuele cliëntenraadsleden en achterbanorganisaties en de Landelijke Cliëntenraad hebben op enthousiastmerende en richtinggevende wijze een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling tot nu toe. Dit is een goede manier om alle benodigde partijen mee te krijgen.

Op 26 maart bespreekt de Centrale Cliëntenraad UWV dit trage wordingsproces. Mw. Annette Dümig, lid van de Raad van Bestuur UWV zegt in deze overlegvergadering toe om vanuit UWV, via de districtsmanagers Klant &Service en de districtsmanagers van het WERKbedrijf en de vestigingsmanagers UWV op de werkpleinen, "gas te gaan geven!" om participatie op het werkplein een echte plek te geven. UWV pakt hierin vanaf nu nog meer verantwoordelijkheid.

Ook cliëntenraden hebben wat het “gas geven!” betreft, ook een zeer belangrijke taak te vervullen om cliëntenparticipatie op de werkpleinen succesvol neer te zetten. Hierbij moet wel worden aangetekend dat er voor de toekomst rekening gehouden moet worden met het feit dat alle partijen op en/of rondom het werkplein het uiteindelijk met elkaar eens moeten worden.

UWV wil de stem van de klant graag benutten om de dienstverlening op het werkplein, waar mogelijk, beter te laten aansluiten op de wensen en verwachtingen van de klant.

Om de ontwikkelingen in het land voor deelnemers aan cliëntenparticipatie UWV inzichtelijk te maken en te houden, wordt op de website van de cliëntenraad UWV (in de map werkpleinen) een overzicht van alle werkpleinen en de vorderingen gepubliceerd en periodiek bijgehouden.

In het overzicht wordt per district, de werkpleinen (met een koppeling naar werkpleininformatie) getoond. Ook is contactinformatie van contactpersonen en/of afgevaardigden uit de districtsraden eenvoudig te vinden. Cliëntenraadsleden UWV krijgen hiermee zicht op de ontwikkelingen en kunnen zo gemakkelijk onderling contact leggen.

Andere belangstellenden, die ook in contact willen komen met deelnemende cliëntenraadsleden UWV, kunnen via het contactformulier op deze website een informatie en/of contactverzoek mailen.

"Samen werken aan tevreden klanten, ook op het werkplein!"

Eko Steen is Adviseur Cliëntenparticipatie in het district Noord