Raadslid

Oud-raadslid Jan Klok: ‘Blijf altijd kritisch, dat komt de klant ten goede’

3 april 2012

Geen thema

Oud-raadslid Jan Klok: ‘Blijf altijd kritisch, dat komt de klant ten goede’
Hij zat drie jaar in de Cliëntenraad Noord en stopte daar 1 februari mee vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Hoe heeft hij de afgelopen tijd ervaren? Wat heeft hij bereikt en vooral welke tips heeft hij voor andere raadsleden? Een gesprek over het belang van klantgerichtheid, empatisch vermogen en vooral kritisch blijven. ‘Want daar wordt UWV alleen maar beter van.’
‘Ik ging altijd met een goed gevoel naar de raadsvergaderingen en kwam er ook met een goed gevoel terug’, blikt Jan Klokt terug. ‘Ik begon destijds heel gemotiveerd aan mijn raadsperiode. De Cliëntenraad Noord was en is een goed gemotiveerde groep mensen die met respect voor elkaar de cliëntenbelangen bij UWV vertegenwoordigt. De cliënt voelt zich ontzettend afhankelijk van UWV als het gaat om werk en inkomen. Hij kan niet, zoals in een supermarkt, bij verschillende aanbieders gaan shoppen om het meest voordelige pak melk te kopen. Alleen UWV kan hem of haar verder helpen. Hij is dus gebaat bij elke kleine verandering die je als cliëntenraad kunt bereiken.’
 
Betere cliëntenparticipatie
Volgens Jan Klok is er de laatste jaren bij UWV al veel op het gebied van cliëntenparticipatie bereikt en verbeterd. ‘De structuur en service zijn sinds begin 2000 aanzienlijk verbeterd. Ook de adviseur Cliëntenparticipatie speelt een belangrijke rol bij het goed functioneren van de cliëntenraden. Onze adviseur Eko Steen is een geweldige, belangrijke stimulator. Ik merk ook dat veel mensen verbaasd zijn over de klantvriendelijkheid bij UWV. Jaren geleden had UWV op dat gebied geen goede naam en nog steeds is dat zo in de beleving van veel mensen. Ik begeleid bij het FNV klanten voor de WIA-keuringen en merk altijd dat ze vrij gespannen zijn als ze voor een gesprek komen. Als alles is afgewikkeld, zeggen ze vaak dat het toch allemaal mee is gevallen en zijn ze vaak verbaasd over de klantvriendelijkheid van de medewerkers bij UWV.’
 
Website gebruiken
‘Ook de website vind ik een goed voorbeeld van open communiceren met cliënten. Ik ben zelf in de cliëntenraad webmaster geweest en weet dus hoe belangrijk communicatie is. Daarom vind ik het ook jammer dat sommige cliëntenraden nog nauwelijks iets met hun website doen. Een gemiste kans! Wij hebben destijds als raad ervoor gezorgd dat alle stukken voor een vergadering alleen nog maar via de website verstuurd werden en niet meer per e-mail. Hierdoor dwing je de raadsleden de website te bezoeken en te gebruiken. Ik kan dat ook andere raden aanbevelen.’
 
Luis in de pels
Heeft Jan nog een tip voor nieuwe raadsleden? ‘Blijf altijd de luis in de uwv-pels, dat is ook de taak van een cliëntenraad. Blijf kriebelen, blijf kritisch. Dat komt de klant en het UWV alleen maar ten goede.’