Raadslid

‘Nieuwe CP-regeling goed voor iedereen’

23 april 2012

Geen thema

‘Nieuwe CP-regeling goed voor iedereen’
Op 21 februari 2012 is de nieuwe regeling Cliëntenparticipatie UWV 2012 in de Staatscourant gepubliceerd. Deze regeling maakt duidelijk wat de taken en bevoegdheden van de cliëntenraden bij UWV zijn. Er is in totaal veertien maanden aan de nieuwe regeling gewerkt. Initiatiefnemers Roel Amory en Klaas Elling van de Centrale Cliëntenraad vertellen over de totstandkoming en de belangrijkste wijzigingen.
‘In 2010 kwam er op een gegeven moment een aanvraag om een nieuwe regeling op te stellen. Klaas en ik hebben toen besloten dit samen op te pakken. Daarmee kwam eigenlijk een unieke samenwerking tot stand. Allereerst vanwege de twee afstanden, Klaas komt uit Groningen, ikzelf uit Limburg, en vanwege onze vakbondachtergrond. Ik ben lid van het CNV, Klaas van het MHP’, vertelt Roel Amory. ‘Behalve een goede samenwerking, is er ook een hechte vriendschap ontstaan.’
 
Inbreng raadsleden
Klaas Elling: ‘Er lag één regeling uit 2009, die was ontstaan na de fusie met het CWI. Daarin waren een aantal zaken uit zowel UWV als CWI samengevoegd. We hebben in eerste instantie dat pakket papier doorgenomen en irrelevante zaken als informatie over de overdrachtsregeling eruit gehaald. Vervolgens is er in goed overleg met vertegenwoordigers van het UWV punt voor punt doorgesproken wat eventueel kon worden overgenomen. Ook hebben we alle decentrale cliëntenraden gevraagd op 1 A4 punten aan te leveren die volgens hen in een nieuwe regeling voor cliëntenparticipatie zouden moeten staan. Ook die zijn punt voor punt doorgenomen. En in de conceptfase hebben we alle vragen van raadsleden over de conceptregeling beantwoord.’
 
‘Uiteindelijk is zo dankzij de medewerking van alle raadsleden, Nico de Boer, de UWV-adviseurs en juridische adviseurs binnen het UWV een gedegen stuk werk kunnen leveren. De “bevalling” heeft weliswaar veertien maanden geduurd, maar dat kwam ook omdat het juridische onderzoek naar de WA-verzekering en de garantstelling leden wat langer tijd nodig had.’
 
Belangrijkste wijzigingen
Roel vertelt over de belangrijkste wijzigingen. ‘Zo is de maximum leeftijd van raadsleden verhoogd naar zeventig jaar. Daarbij spelen we alvast in op toekomstige ontwikkelingen, waardoor we niet telkens de regeling hoeven aan te passen aan een actuele pensioendatum. Ook is de maximale raadsperiode van drie naar vier jaar gegaan. De onkostenvergoeding voor raadsleden is verbeterd en daarbij doet het UWV een flinke duit in het zakje. Zo krijgt voortaan ieder raadslid 28 cent per kilometer, ongeacht het vervoermiddel en zijn er vaste vergoedingen voor telefoon en printkosten. Ook is de rechtszekerheid van de raadsleden aangepast. Daarbij zijn de garantstelling en de WA-verzekering voor raadsleden de belangrijkste wijzigingen. Daarnaast is er nu een onafhankelijke adviescommissie in het leven geroepen die bij onderlinge conflicten advies aan de Raad van Bestuur van het UWV moet uitbrengen. Deze adviescommissie vind je in artikel 10 van de nieuwe regeling Cliëntenparticipatie.’
  
Klaas vervolgt: ‘Ook volgt de regeling nu de structuur van het UWV, zodat we de regeling bij toekomstige reorganisaties niet hoeven aan te passen. Zo mag elke cliëntenraad in overleg met het UWV commissies en werkgroepen in het leven roepen die de raad adviseren. Deze commissies worden ingedeeld naar de divisiestructuur van het UWV. Dat staat in artikel 5 van de nieuwe regeling.’
 
Trots op resultaat
Beide mannen zijn best trots op de regeling die er nu ligt. Klaas: ‘Het is een bruikbaar document dat jaren mee kan. Het heeft wat tijd gekost, maar ik ben er erg tevreden over.’ Roel: ‘Het is een open en eerlijk document waar iedereen wat aan heeft. De nieuwe regeling is zelfs tot in de achterbanorganisaties doorgevoerd. Ook weet iedereen nu waar hij aan toe was. Kortom, om in Paastermen te spreken: er is een goed ei gelegd.’