Raadslid

Banenmarkt 2011

8 mei 2012

Geen thema

Banenmarkt 2011
De Districtraad Midden & Oost Brabant van het UWV kreeg herhaaldelijk vragen en opmerkingen binnen over de ommezwaai die het UWV dient te maken in haar dienstverlening naar haar cliënten.
Het dienstverleningsconcept wordt door het UWV ingezet richting een vergroting van de digitale dienstverlening. De vraag is hoe de cliënt deze verandering van een ‘face to face’ benadering naar een ondersteuning op afstand ervaart. Volgens de protocollen leveren ze een grotere meerwaarde plus een aanzienlijk grotere kans op het vinden van een baan dient op. De Districtraad Midden & Oost Brabant heeft dit, tijdens de landelijke Banenmarkt op 6 oktober 2011, bij een redelijk aantal cliënten op de werkpleinen Eindhoven, Den Bosch en Tilburg getoetst. Er is aan de deelnemers gevraagd of zij een korte vragenlijst wilden invullen. De resultaten van de vragenlijst zijn uitgewerkt in een verslag, zie bijlage.
 
Samenvattend concludeert de Districtraad Midden & Oost Brabant: De cliënt heeft mogelijk minder moeite om de digitalisering te accepteren dan menig insider vermoed. Wel heeft het UWV nog een lange weg te gaan om de welwillende klant ook tevreden te krijgen en daarna te houden. Van extra belang is het om voldoende aandacht te blijven schenken aan cliënten die in hun (werkzame) leven weinig tot niet met een computer hebben hoeven te werken. Spelletjes spelen is één, formulieren invullen en vragen beantwoorden is van een andere orde.

Bekijk hier het document over de Landelijke Banenmarkt van de districtsraad Midden- en Oost-Brabant.