Raadslid

Actief op het forum

15 juni 2012

Geen thema

Actief op het forum
Enno Trompert (43), lid van de Centrale Cliëntenraad, is sinds een jaar heel actief op het forum van de website van de UWV Cliëntenraad. En eigenlijk hoopt hij dat veel andere raadsleden hem gaan volgen. ‘Bij cliëntenparticipatie 2.0 hoort dat je open en transparant kennis deelt, dat zoveel doet als je zelf wilt en dat je actief gebruik maakt van het internet.’
Enno is erg actief op internet. ‘Ik Google veel en probeer zoveel mogelijk kennis met anderen te delen. Dat doe ik ook op het forum met informatie die voor de cliëntenraden belangrijk is. Bovendien kun je op die manier ook met andere raadsleden in contact komen.’
 
Toch merkt hij nog maar weinig respons. En dat vindt hij jammer. ‘E-dienstverlening, WIA-vraagstukken… Iedereen heeft daar toch een mening over? Waarom gebruiken we het forum niet actief om van en met elkaar te leren? Dat verkleint de afstand tussen de verschillende cliëntenraden en zorgt voor een betere onderlinge samenwerking.’
 
Kennis delen
Volgens Enno heeft het geringe gebruik van het forum ook te maken met de generatiekloof. ‘Social Media staan voor interactie tussen de gebruikers. Ik merk dat veel vijftigplussers en oudere werknemers van het UWV er moeite mee hebben om sociale media te gebruiken en kennis te delen. Veel mensen vinden het zelfs tijdverlies. Volgens mij is het juist het tegenovergestelde: je steekt er heel veel van op en je kunt veel sneller en veel beter kennis delen. Dat komt de cliëntenparticipatie alleen maar ten goede.’
 
Billboard langs A4
‘Wat ook meespeelt is angst om iets te publiceren op internet. Mensen willen alleen anoniem iets kunnen publiceren. Maar ik zeg altijd: als je wat je op het wereldwijde web publiceert ook op een groot billboard langs de A4 durft te plaatsen, dan moet je het gewoon doen. Publiceer dus altijd iets met die gedachte in je hoofd. Anders ga je niet goed met het medium om. Tegelijkertijd denk ik ook dat je de boot mist als je niet met internet en het gebruik van Social Media leert omgaan. Het hoort nu eenmaal bij de 21ste eeuw om via internet te communiceren. Blijf dus niet hangen bij hoe het in de jaren negentig ging, maar doe actief mee.’