Raadslid

José Lazeroms: ‘Samen voor hetzelfde doel’

2 juli 2012

Geen thema

José Lazeroms: ‘Samen voor hetzelfde doel’
José Lazeroms is sinds 1 januari lid van de Raad van Bestuur van UWV en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de contacten met de cliëntenraden. Dat pakt ze voortvarend op. Nog voor de zomer wil ze een begin maken met een tour langs de districtsraden. ‘Ik wil een beeld krijgen van hoe cliëntenparticipatie werkt en wat er speelt in het land.’
José Lazeroms is dolblij dat de cliëntenraden bestaan. Gedurende het gesprek blijkt dat ze weet wat ze met de raden wil bereiken. ‘Je vraagt waarom de cliëntenraden belangrijk zijn. Voor mij is dat geen vraag. Als wij een transparante organisatie willen zijn, die goed werk doet voor de cliënt, dan is een cliëntenraad onmisbaar. Je moet niet vergeten dat een cliënt er niet voor kiest om cliënt van UWV te zijn. Hij heeft geen keuze. Via de cliëntenraad kunnen wij ons beleid toetsen aan het beeld van de cliënt.’

Van districtsraad naar CC
Bij haar rondje langs de regio's zal ze dan ook vooral gaan luisteren. ‘Ik heb geen agenda. Graag wil ik weten wat er zoal in het land speelt. Wat voor signalen krijgen raden binnen en wat gebeurt er dan mee? Die signalen moeten doorgespeeld worden aan de CC. Er wordt vaak gesproken van een scheiding tussen beleid en uitvoering tussen CC en districtsraden. Maar om goed over beleid mee te kunnen praten, moet de CC signalen over de uitvoering van dat beleid uit de districtsraden krijgen.’
 
Problemen signaleren
José Lazeroms ziet uit naar alle contacten met de raden. ‘Het is enorm inspirerend, en ik heb al veel raadsleden ontmoet die over allerhande onderwerpen willen meedenken. De komende jaren gaan met name de e-dienstverlening en het omleggen van de papieren stroom naar de digitale stroom erg spelen en ik denk dat daarbij de raden een belangrijke rol kunnen spelen. Daarbij hoop ik dat de raden zich vooral willen richten op probleemsignalering. Ik hoop dat ze heel vaak tegen me zeggen dat ik ergens iets mee moet doen. Dan kan ik hier intern bepalen hoe we dat gaan doen. De cliëntenraad moet wat mij betreft niet instrumenteel adviseren. De cliëntenraad is het meest effectief als de raad zich vooral op het signaleren van beleid/werkwijzen die verbetering behoeven richt.’
 
Openheid en transparantie
Openheid en transparantie zijn termen die steeds terugkomen in het betoog van José Lazeroms. ‘UWV moet een transparante organisatie zijn. Ik wil daarom ook open zijn naar de cliëntenraad. Ik wil de cliëntenraden zo vroeg mogelijk meenemen in de processen waar we mee bezig zijn, zodat ze goed op de hoogte zijn. Dat betekent overigens niet altijd dat ik helemaal in het begin al om een advies zal vragen. Maar wel dat we open met elkaar omgaan en dat ook de raad zijn werk uitstekend kan doen. Want we staan voor hetzelfde doel. En dat is om de dienstverlening van UWV op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen ten behoeve van de cliënt. Laten we daarbij volop samenwerken.’