Raadslid

Geertje Broekstra: 'Samen ben je rijker'

6 december 2012

Geen thema

Geertje Broekstra: 'Samen ben je rijker'
De Cliëntenraad Noord neemt eind dit jaar afscheid van een van zijn twee duovoorzitters: Geertje Broekstra. In dit exit-interview kijkt zij terug op enkele bijzondere mijlpalen tijdens een wat zij zelf noemt "inspirerende en enthousiasmerende raadsperiode".
'Ik heb de afgelopen raadsperiode als inspirerend ervaren en kijk met veel enthousiasme terug op alles wat we samen in goede sfeer en samenwerking hebben bereikt. Ik denk aan het onderzoek "De cliënt centraal" van de Inspectie voor Werk en Inkomen in 2011. Daarbij werd ik samen met andere raadsleden bevraagd over de mate waarin cliëntenparticipatie van invloed is op de klantgerichte dienstverlening bij UWV. Ik denk ook aan het stuk dat wij hebben opgesteld om de communicatie tussen de Centrale Cliëntenraad en de decentrale cliëntenraden te versterken. Ik kijk met veel plezier terug op het bezoek dat José Lazeroms 1 oktober aan onze raad bracht. José vertelde tijdens het jaarlijks congres dat zij bij UWV graag “groepen mensen in hun kracht wil zetten”. Ik heb haar vervolgens uitgedaagd om een keer naar Groningen te komen om zo een districtscliëntenraad in zijn kracht aan het werk te zien. Die uitdaging is zij tot onze vreugde aangegaan.’
 
Inspirerend bezoek
'Onze raad is voortvarend met de voorbereiding van dit bezoek gestart. Ons doel was ervoor te zorgen dat wij na de kennismaking zouden weten waarvoor José Lazeroms als nieuw lid van de Raad van Bestuur en mens precies staat en gaat. Ander doel was dat zij goed op de hoogte zou zijn van wat er binnen onze raad speelt en bij wijze van spreken met “ontplofte oren” weer zou vertrekken. Dat is gelukt. Het was een zeer inspirerende bijeenkomst. Wij hebben niet alleen onze zorgpunten kunnen benoemen, maar ook een aantal belangrijk onderwerpen met haar besproken. Ook hebben wij het belang van een goede samenwerking kunnen duiden. Samenwerking tussen de raadsleden onderling, tussen de Centrale Cliëntenraad en de decentrale cliëntenraden en tussen de cliëntenraden en UWV. Samen ben je rijker!’
  
Om “samen ben je rijker” te illustreren, kreeg José uit handen van de duovoorzitters bij haar vertrek een enorme bal, als symbool voor de kracht van samenwerking. Geertje: 'UWV is te zien als een hele grote bal. Wij beseffen als cliëntenraad goed dat je de handen nooit om de hele bal kunt krijgen. We hopen natuurlijk wel dat de handen van de Raad van Bestuur heel goed verspreid en vaak verlegd gaan worden, om hiermee zoveel mogelijk aspecten van de dienstverlening te kunnen omvatten. Drie leden van de Raad van Bestuur, dus zes enorme paarse handen om de UWV-bal. De kleine handjes bovenaan de bal duiden op de belangrijke invloed van de raden. Samen kun je ervoor zorgen dat de klant centraal blijft bij alles wat je doet.'
 
Fietswiel
Geertje komt met een andere vergelijking. 'Die samenwerking vergelijk ik ook wel eens met een wiel. De naaf is het doel waarvoor je gaat: samen beter voor de cliënt. De spaken daaromheen staan symbolisch voor alle personen die hetzelfde doel nastreven; medewerkers, cliëntenraden, achterbannen, adviseur, managers, enzovoort. De binnen- en buitenband staan voor effectieve informatievoorziening en goede communicatie. De spaken mogen gerust verschillende kanten op steken - diversiteit is immers goed -, zolang de communicatie en informatie maar door de hele band worden gepompt: anders rolt het wiel niet! Uiteraard kan dat alleen als je eenduidige afspraken maakt en goed luistert naar elkaars meningen. Inzet, oprechtheid en respect is en blijft belangrijk.’
  
'Die drie pijlers gelden eigenlijk voor elke samenwerkingsvorm. Toen in 2009 cliëntenparticipatie nieuwe stijl ontstond, wilden wij af van het onderlinge gekissebis en hiërarchisch gedonder. Die ontstond toen doordat er te veel vanuit eigen belang en achterbanbelangen werd gedacht. Wij wilden onze energie niet langer verspillen en zo goede inzet en competenties van raadsleden verloren laten gaan. Mede daarom hebben we alle vakbondbestuurders en achterbanorganisaties uitgenodigd om zaken helder te krijgen en communicatieruis te voorkomen. Daaruit zijn hele goede initiatieven ontstaan. Door elkaar te helpen in plaats van tegen te werken, kun je van elkaar leren en elkaars expertise gebruiken. Zo zorg je samen voor effectieve en efficiënte cliëntenparticipatie. Daarom gaat het tenslotte.'
 
Opfrisperiode
Terug naar 2012 en het naderende afscheid van Geertje van de raad. Ze gaat het zeker missen, maar vindt het ook prima dat ze er nu uitstapt. ‘Het is een goede zaak om op een gegeven moment afscheid te nemen en daarmee een eigen opfrisperiode in te lassen. Ik kijk met veel plezier terug: het raadswerk was een magnifiek leerproces in alle facetten, dit heeft mij veel gebracht. Er is in al die jaren, met af en aan vloeiende raadsleden steeds sprake geweest van consistentie. Heel veel competentie en een groot zelfreinigend vermogen: De kikkers in de raadseigen kruiwagen blijven ook zonder mij echt wel springen binnen de bak! Wel vind ik het super dat het duovoorzitterschap, dat min of meer door het hiërarchisch gedonder per ongeluk is ontstaan en zo goed heeft uitgewerkt, ook nu wordt voortgezet.’