Raadslid

E-dienstverlening

11 januari 2013

Geen thema

E-dienstverlening

In mijn laatste blog van het afgelopen jaar heb ik aangegeven wat de speerpunten voor cliëntenparticipatie in 2013 zijn. Eén daarvan is e-dienstverlening, een onderwerp dat alle cliëntenraden prominent op de agenda hebben staan. Er is onder u grote behoefte aan informatie over dit onderwerp, zodat u als cliëntenraadslid goed uw werk kunt doen.

Inmiddels heb ik gesprekken gehad met de diverse betrokkenen binnen UWV. Vanuit de divisie Klant en Service willen we alle cliëntenraden graag informeren en/of betrekken over en bij de volgende onderwerpen:

  • De voortgang van de e-dienstverlening binnen UWV

Waar staan we, waar gaan we heen en hoe doen we het in het kader van e-dienstverlening? Hierbij bieden we u graag een planning aan. Kortgeleden hebben we op de website het onderzoeksrapport “Toegankelijkheid van e-dienstverlening WW door UWV” geplaatst.

  • Informatie over de te verwachten releases

U wilt als cliëntenraad graag weten wat er in de releases wordt meegenomen en wat de klant hiervan gaat merken. Informatie hierover, en mogelijk de cliëntenraden informeren middels klikdemo’s, is hierbij een goede optie. We denken aan het organiseren van bijeenkomsten vlak voor de releasedatum, waarbij we ook toekomstige ontwikkelingen en signalen van uw kant kunnen meenemen.  

  • Beleidsbeslissingen

We willen u graag een overzicht geven met  beleidsbeslissingen die we in het kader van de e-dienstverlening nemen en waarin we aangeven voor welke van deze beleidsbeslissingen er een adviesaanvraag moet komen. Hierdoor kunnen we de adviesaanvragen tijdig voorleggen.

  • Betrekken bij de diverse pilots

Het beleid wordt besproken in de Centrale Cliëntenraad en de uitvoeringspraktijk hoort thuis in de districtsraden. Dat is voor de raden een helder verhaal. Vanuit de e-dienstverlening starten er in de districten pilots en dat is een goed moment om de districtscliëntenraden hierover te informeren en vooral bij te betrekken. Het lijkt mij handig om hiervan een overzicht te geven, zodat u weet wat eraan komt en wat er van u wordt verwacht (inclusief planning van evaluatiemomenten van deze pilots).

  • Nieuwsbrief        

We zijn in overleg of we een nieuwsbrief voor de cliëntenraden kunnen maken, zodat u structureel informatie krijgt die belangrijk is voor uw werk als cliëntenraadslid.
 
Kortom, allemaal zaken die belangrijk zijn om uw taken goed uit te kunnen voeren. Ik wilde u alvast meenemen in de nieuwste ontwikkelingen. Zodra er meer helderheid is, kom ik op dit onderwerp terug. 
 
Nico de Boer
manager Cliëntenparticipatie