Raadslid

Afscheid Ria Huisman en Zegert Klinkenberg

25 januari 2013

Geen thema

Afscheid Ria Huisman en Zegert Klinkenberg
Twee zeer betrokken raadsleden namen onlangs afscheid van de Centrale Cliëntenraad: Ria Huisman en Zegert Klinkenberg. Hoe kijken ze terug op de afgelopen periode? En wat willen ze collega's meegeven?
Sinds de invoering van de WIA in 2006, kent Ria Huisman maar zes mensen die een volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen (IVA). En daarmee is ze het niet eens. 'Bijna iedereen komt in de WGA voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten terecht. Daarna krijgen ze een loongerelateerde uitkering als ze meer dan 50% werken of een vervolguitkering gebaseerd op het wettelijk minimumloon. Wij vragen ons af hoe het komt dat maar zo weinig mensen een IVA-uitkering krijgen. Ik vond het dan ook prettig dat we er vlak voor mijn afscheid over konden praten met Jan Welmers, directeur Sociaal Medische Zaken. Afgesproken is dat UWV hieraan nog eens extra aandacht besteedt.'
 
Uniforme richtlijnen
Ria is altijd scherp geweest op een correcte gang van zaken bij verzekeringsartsen. 'Zo heeft iedereen recht op een verslag van de verzekeringsarts en de zogenoemde beperkingenlijst (FML). Dat moet begrijpelijk zijn en overal op dezelfde manier op verzoek beschikbaar zijn. Dat gebeurt nu ook. Na een gesprek met de directeur Sociaal Medische Zaken, stuurde hij een brief naar alle UWV-vestigingen met uniforme richtlijnen.' Een andere actie waarop Ria met tevredenheid terugkijkt, is de vermindering van beschikkingen bij re-integratie. 'Deze beschikkingen worden nu zo mogelijk niet meer elke maand afgegeven, maar een keer per halfjaar.'
 
Goed beslagen ten ijs
Zegert Klinkenberg was vanuit de CNV betrokken bij de Centrale Cliëntenraad. Hij omschrijft zichzelf als de man van de "communicatie, voorbereiding en afspraken". 'De Centrale Cliëntenraad controleert het beleid en de decentrale raden controleren de uitvoering van het beleid. Mijn collega's en ik zijn een belangrijke schakel tussen deze raden. Goede communicatie is dus van groot belang. Het onderlinge vertrouwen moet groot zijn, anders functioneert het niet. Daarnaast vind ik dat je altijd goed beslagen ten ijs moet komen. Dus altijd vooraf inlezen en je niet pas ter plekke mondeling laten voorlichten.'
 
Scherp op uitvoering
Zegert is van mening dat het juist nu belangrijk is om scherp te letten op de uitvoering van maatregelen die de regering het UWV oplegt. 'De bezuinigingen gaan door. Als cliëntenraad kun je daaraan niet zoveel doen, maar je hebt wel degelijk invloed op de uitvoering ervan. En daarvan moet je gebruikmaken. Neem het aantekenen van bezwaar tegen de prijsverhoging van het deskundigenoordeel.  Men wilde de kosten verhogen van 50 naar 175 euro. Mensen met een minimumloon kunnen dat niet betalen. Uiteindelijk is het bedrag vastgesteld op 100 euro. Dus dat kun je bereiken als cliëntenraad. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn collega's scherp blijven op deze en andere zaken.'