Raadslid

Cliëntenraad wordt zichtbaar op websites uwv.nl en werk.nl

28 januari 2013

Geen thema

Cliëntenraad wordt zichtbaar op websites uwv.nl en werk.nl
Om signalen te krijgen van cliënten, moeten die cliënten weten dat de cliëntenraad bestaat. De afgelopen jaren was dat lastig, onder meer omdat de cliëntenraad niet zichtbaar was op de verschillende websites van UWV. Daar komt verandering in. Webmasters Paul Kluwen en Ron Soomer zitten in de werkgroep die de profilering onder zijn hoede neemt. 'Dankzij klantsignalen kunnen wij ons werk goed doen.'
Het was al jarenlang een doorn in het oog, vertelt Kluwen. 'Op de website van uwv.nl stonden wij op de laatste pagina. Mensen klikten niet door naar de website van de cliëntenraad en wisten dus ook niet dat ze daar ook hun signalen kwijt konden. En wij komen op voor de belangen van alle cliënten van UWV, dus we hebben die signalen nodig.'

E-dienstverlening
Daar komt bij, zegt Soomer, dat steeds meer gebruik wordt gemaakt van e-dienstverlening. 'Het aantal mensen dat langskomt op werkpleinen neemt af en UWV heeft digitaal contact met klanten. Dat betekent dat het nog belangrijker wordt dat de cliënt ergens naartoe kan met zijn signalen. De cliëntenraad wil die rol graag innemen.'

Nieuwe site UWV
Het toeval wilde dat UWV haar site begin 2012 ging vernieuwen. Kluwen vertelt dat de cliëntenraad input mocht leveren. 'We hebben toen op een bijeenkomst in Utrecht een aantal suggesties gedaan, onder meer om een beter zichtbare link op de website te hebben. Toen de website online ging, bleek dat echter nog niet geregeld. Toen zijn we bij elkaar gaan zitten als cliëntenraad en hebben we zelf een gesprek aangevraagd. En vanaf dat moment ging het ineens snel.'

Enthousiaste reacties
Iedereen was enthousiast, zag ook Ron Soomer. 'We waren het gezamenlijk eens met de centrale cliëntenraad en de andere raden, en ook vanuit onze adviseur werd goed meegedacht. We hebben toen een gesprek gehad met de Raad van Bestuur in de persoon van José Lazeroms en die wilde ook meewerken. Die verbreedde het zelfs, want ze vond dat als uwv.nl hierin meeging, werk.nl ook mee moest doen. En voor we het wisten hadden we een werkgroep met alle belanghebbenden erbij en konden we spijkers met koppen slaan.'

Frontpage
Eind dit kwartaal staat de cliëntenraad met link op de website uwv.nl. Cliënten komen dan op een pagina waar ze gemakkelijk kunnen doorklikken om direct hun signaal af te geven. Soomer en Kluwen zijn daar erg tevreden over. 'En nu eens kijken hoeveel signalen we gaan krijgen. Gelukkig krijgen we alleen de meest relevante klachten, want het moet natuurlijk niet zo zijn dat we als cliëntenraadsleden allemaal veertig uur per week signalen en klachten gaan afhandelen', vertelt Kluwen. Soomer vult aan: 'Nee, dat niet. Maar de reacties die binnenkomen kunnen ons wel uitstekend helpen bij de adviezen die we geven. We kunnen ons werk voor de cliënt gewoon beter doen.'