Raadslid

Kijkje in de keuken van de Cliëntenraad

23 april 2013

Geen thema

Kijkje in de keuken van de Cliëntenraad
Cliëntenraadsleden bezoeken graag Werkpleinen en werkcoaches om meer te weten te komen van het werk van UWV-medewerkers. Omgekeerd gebeurt dat nauwelijks. En dat moet volgens Sandra van der Vooren en Diana van der Tuin, beide medewerksters Uitkeren, maar eens veranderen. Ze voegden daad bij het woord en woonden 11 maart een cliëntenraadsvergadering van Noord bij. Beide dames waren onder de indruk van het werk van de raadsleden.
'Ik wilde graag meer weten over de cliëntenraad en ook zelf horen wat er bij cliënten leeft', vertelt Sandra van der Vooren als we de twee naar hun ervaringen van dit "werkbezoek" vragen. 'Eigenlijk zat ik daar met twee petten, want ik heb een zoon met een Wajong-uitkering. Goed om eens kennis te maken met de raadsleden en de mensen die in de raad zitten met een Wajong-uitkering.' Voor collega Diana van der Tuin geldt eigenlijk hetzelfde. 'Ook in mijn familie- en kennissenkring heb ik te maken met mensen met een uitkering WW, WAO en Wajong. De persoonlijke interesse is er dus zeker. Daarnaast is het sowieso goed om te weten wat er binnen je eigen organisatie speelt en leeft. Wij ontlenen ons financiële bestaan aan de cliënt. Alleen al daarom is het goed om te weten wat hij/zij denkt, tegen welke problemen cliënten aanlopen en wat wij in ons werk daar weer mee kunnen doen.'
 
Communicatie
Het eerste deel van de vergadering was moeilijk te volgen, laten de twee weten. Gespreksonderwerp betrof de onderlinge communicatie tussen de Centrale Cliëntenraad en de Districtsraden. ‘Je moet toch wel echt thuis zijn in de zaken om precies te kunnen volgen waarover het allemaal ging. Ook de afkortingen waren voor ons wat moeilijk te begrijpen', aldus Diana van der Tuin.
 
Goed gepresenteerd
Het tweede deel was veel interessanter. Dat ging onder meer over zaken waar de werkgroepen zich allemaal mee bezighouden. Beide medewerksters waren lovend over de onderlinge effectieve werkverdeling in de Cliëntenraad. 'Het viel mij op dat iedereen in werkgroepen zaken uitwerkt om die vervolgens in de raad aan de anderen te presenteren. Dat was heel verhelderend en verliep volgens ons erg gedisciplineerd. Leuk om ook dat een keer mee te maken', aldus Diana.
 
Verhelderend
'Ook hoorden we toen zaken waar cliënten tegenaan lopen, zoals het dubbelzijdig bedrukken van UWV-formulieren. Wij doen dat natuurlijk uit financieel en milieu oogpunt. Het is alleen voor een cliënt soms onhandig als het terug te sturen deel op de achterkant van dat formulier staat, waardoor de cliënt voor het retour sturen het formulier moet kopiëren om het goed in de eigen administratie te kunnen bewaren. Een idee is dus om dat deel wat de cliënt moet terugsturen, altijd op een los formulier mee te sturen.'
 
Oproep voor anderen
De dames doen graag naar aanleiding van hun bezoek een oproep aan andere collega's. 'Kom eens kijken, ook al werk je niet bij Uitkeren. Je krijgt door zo'n bezoek veel meer begrip voor het werk en de mensen die in de Cliëntenraad zitten. Bovendien leer je zo wat er onder de cliënten speelt. Dat is belangrijk, want daar werken we met z'n allen voor.'