Raadslid

Beslagen ten ijs komen

20 december 2013

Geen thema

Beslagen ten ijs komen
Hij is al weer een aantal weken cliëntenraadslid af, maar stil zitten kan hij niet. Klaas Elling houdt tegenwoordig presentaties voor de Nederlandse Transplantatie Stichting. Daarnaast is hij heel druk bezig met de verbouwing van zijn huis en vrijwilliger bij de Trans, een stichting voor mensen met een verstandelijke beperking. Maar even tijd maken voor een “exitinterview” doet hij graag. ‘Ik heb ook een hele leuke tijd in de Centrale Cliëntenraad gehad.’
Toen Klaas in 2006 een donorhart kreeg, ging de wereld weer voor hem open. ‘Ik was in 2003 vanwege mijn hart arbeidsongeschikt geworden en kon in de eerste twee jaar daarna even niets meer doen. Erg jammer, want ik had altijd als accountmanager en docent in het volwassen onderwijs gewerkt. Maar ik kon echt niets, ja van mijn stoel naar een andere stoel lopen en in leven blijven. Toen ik een kunsthart en later een nieuw hart kreeg, merkte ik pas wat ik allemaal had gemist. Maar ja, dan moet je weer oppassen dat je niet te veel hooi op je vork neemt, niet waar.’
 
Goede overlegstructuur
‘Ik ben toen namens de Unie lid geworden van de cliëntenraad Noord en na anderhalf jaar naar de huidige Centrale Cliëntenraad overgestapt. Ik moet zeggen dat was in beide gevallen een mooie tijd. Ik houd van goed en adequaat overleg en dat is gelukt. De huidige Centrale Cliëntenraad heeft grote stappen kunnen zetten, ook naar de Raad van Bestuur. Het is natuurlijk moeilijk om je successen te benoemen, omdat we hier bij UWV meer een overlegstructuur hebben waarbij we het samen doen. Samen betekent samen met de divisies en met de Raad van Bestuur. Maar als ik er dan toch een aantal moet noemen, dan denk ik allereerst aan het contact met de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer. Hij deed veel onderzoek onder cliënten van UWV, maar wij hadden zelf nog nooit met die man gesproken terwijl wij toch ook cliënten van UWV zijn. Dat gesprek met hem is uiteindelijk in overleg met de Raad van Bestuur tot stand gekomen en daaruit is een goed contact gekomen en meer wederzijds begrip. En verder denk ik aan het onderwerp Handhaving en de gevolgen daarvan voor de cliënten. Vaak hebben cliënten niet één maar meerdere problemen. Een boete uitdelen is dan niet de methode om het gedrag van cliënten te kunnen veranderen. Dat vraagt om een andere aanpak. Ook hebben we veel aandacht gevraagd voor het digitaliseren van klantcontacten. Je kunt pas alles digitaliseren als je ook in huis alle zaken op orde hebt. En zover is UWV nog lang niet.’
 
Kritische blik
‘Ik volg nog steeds onderwerpen, maar niet meer zo intensief als toen ik nog actief raadslid was. Toch wil ik dat nog wel als tip meegeven aan nieuwe raadsleden: Een goede voorbereiding is het halve werk. Lees stukken, ook van de Tweede Kamer over UWV-gerelateerde onderwerpen. Er zijn vast onderwerpen bij die nog een keer bij UWV naar boven komen borrelen. Die kun je door te googelen achterhalen. Zo kom je beslagen ten ijs in vergaderingen. Zorg dat je weet wat er landelijk speelt, inclusief de kritiek van de partijen op bijvoorbeeld wetsvoorstellen en wat dat voor cliënten kan betekenen. Daar kun je veel uit halen en door die te lezen kun je in vergaderingen ook gerichter vragen stellen of kritiek uiten op nieuwe plannen.’