Raadslid

Cliëntenraadslid Marinka Henke: ‘We bereiken veel’

12 september 2014

Geen thema

Cliëntenraadslid Marinka Henke: ‘We bereiken veel’
Cliëntenraadslid Marinka Henke komt graag op voor mensen en daarom is ze twee jaar geleden lid geworden van de cliëntenraad Groot Amsterdam. ‘Ik zie er lief uit, maar ik ben niet voor de poes’, zegt ze lachend, om er direct aan toe te voegen: ‘Je moet natuurlijk wel compromissen sluiten. Maar de sfeer in de cliëntenraad is goed en constructief. We bereiken veel.’
Gevraagd naar een goed voorbeeld hiervan, antwoordt Marinka: ‘We hebben een enquête gehouden onder Amsterdamse cliënten naar de wijze waarop ze zich behandeld voelen bij de arbeidsdeskundige en verzekeringsarts. Dat gaat niet altijd goed. Zo gaven mensen aan het vervelend te vinden dat ze alleen ’s morgens bij de arts terecht konden, op een vast uur. Met als gevolg lange wachtrijen en de beveiliging die niet in staat was om alle cliënten te registreren. Nu kunnen klanten er de hele dag terecht.’
Marinka heeft een arbeidshandicap. Ze is dan ook erg betrokken bij alle ontwikkelen rond de Participatiewet. Wie verzorgt de jobcoaching? Ik heb mij sterk gemaakt dat dit bij het UWV blijft, en niet over gaat naar de gemeente. Want dan moet je weer aan iemand anders wennen.’ Met genoegen stelt Marinka vast dat dit niet nodig is, want het UWV blijft de jobcoaching doen. ‘Deze storm is gaan liggen, maar er gebeurt veel rond de Participatiewet, dus ik blijf scherp.’

Verder kijken dan de cliëntenraad doet Marinka ook, als het nodig is. ‘Het werkplein in Hoofddorp gaat sluiten en gaat waarschijnlijk op in het werkplein Amsterdam. Geen ideale situatie voor mensen uit Hoofddorp en omstreken. We houden het in de gaten.’