Raadslid

Monique Kerkhoffs vertelt medewerkers UWV over Cliëntenraden

7 november 2014

Geen thema

Monique Kerkhoffs vertelt medewerkers UWV over Cliëntenraden
‘Tijdens een bezoek aan het Werkbedrijf kwamen we erachter dat de medewerkers van UWV de Cliëntenraden vaak niet kennen. Ze weten niet goed wie we zijn en wat we doen’, vertelt Monique Kerkhoffs, voorzitter van de raad Overijssel & Gelderland Noord. Ze ging aan de slag om hier verandering in te brengen, samen met Peter Raijmann, haar adviseur cliëntenparticipatie. Ze bereidden een presentatie voor om de raden beter te profileren. Monique: ‘In totaal hebben we veertien presentaties gegeven!'
 ‘Vooral in de maand juni zijn we druk geweest’, zegt Monique. ‘Dat was een behoorlijke klus. Op een gegeven moment hadden we zelfs vier presentaties op één dag!’ Samen met haar adviseur praatte ze de Divisie Uitkeren in Hengelo bij over het werk van de cliëntenraden. ‘Wie we zijn, hoe we georganiseerd zijn, en dat we de belangen van de cliënten behartigen. Maar ook dat we resultaten bereiken: door met regiomanagers te praten en adviezen in te dienen.’ 
 
Leuke vragen
Monique kijkt tevreden terug op de kennismaking met UWV’ers: ‘De mensen waren oprecht geïnteresseerd en stelden leuke vragen. Ze waren bijvoorbeeld erg benieuwd naar mijn eigen ervaringen, als klant van UWV.’ Als voorzitter hoopt Monique dat de medewerkers van UWV in de toekomst vaker het contact met de cliëntenraden gaan zoeken. Monique: ‘Ze zouden bijvoorbeeld een signaal kunnen insturen, als ze ergens in de dienstverlening tegenaan lopen.’

Signaal insturen
We vroegen Lydia Reinkingh, die als Beslisser Claim WW bij de Divisie Uitkeren werkt, of zij nog wel eens aan de cliëntenraden terugdenkt. Dat bevestigt ze. ‘Ik heb er in de praktijk regelmatig aan gedacht, maar nog geen actie ondernomen. Daar wordt het misschien wel eens tijd voor. Ik keek laatst bijvoorbeeld mee toen een vriend digitaal een WW-uitkering aanvroeg. Toen bleek dat het invulveld van het BSN niet goed zichtbaar was. Zo’n signaal zou ik kunnen insturen naar de cliëntenraad.’

Meer presentaties
Lydia hoopt dat de raden wat meer gaan leven binnen het UWV. ‘Het zou goed zijn als ze wat makkelijker te vinden zouden zijn, bijvoorbeeld op het intranet. Dat je kunt zien wat de cliëntenraden allemaal al bereikt hebben. En dat je ziet dat als je een signaal instuurt, er echt iets mee gebeurt.’ Monique stemt hier als voorzitter van de raad ONG van harte mee in. Om verder te werken aan de profilering van de raden, smeedt ze plannen om nog meer presentaties te geven. ‘Volgende stop is Zwolle: Divisie Uitkeren!’