Raadslid

Onder de indruk van het KCC

5 december 2014
  • Klant & Service
Onder de indruk van het KCC

‘Heel bijzonder’, zo ervoer het kersverse cliëntenraadslid Ria Botter van Overijssel & Gelderland-Noord het werkbezoek op 14 november aan het Klantencontactcentrum van UWV in Groningen. Daar was ze samen met enkele andere collega-raadsleden voor uitgenodigd. ‘Ik vond het eerlijk gezegd een geolied gebeuren. Ik ben erg onder de indruk van de manier waarop ze daar cliënten helpen en te woord staan.’

Ria zit sinds januari 2014 zonder werk, maar besloot meteen niet bij de pakken neer te zitten. ‘Ik ben 62 jaar en sinds mijn vijftiende altijd fulltime aan het werk geweest. Nu kwam ik vanwege een reorganisatie thuis te zitten. Niets voor mij natuurlijk. Ik heb een half jaar mijn best gedaan snel een baan te vinden, maar zie dat werk niet meer echt aansluit op mijn ervaring en opleiding, met andere woorden: ik moet geluk hebben bij het vinden van een baan. Daarom ben ik al snel op zoek gegaan naar meer vrijwilligerswerk dat bij mij past en een nieuwe uitdaging heeft. En waar ik mijn competenties kan onderhouden. Ik heb veel ervaring met Ondernemingsraadswerk. Toen ik op de website van UWV de vacature voor cliëntenraadswerk zag staan, sprak dat mij meteen aan.’
 
Actieve vrijwilliger
‘Ik ben nu sinds oktober namens de GGZ in de raad. Binnenkort spreek ik een lid van de cliëntenraad van de GGZ in Zwolle om meer te weten te komen welke vragen de cliënten daar allemaal hebben met betrekking tot UWV. Daarnaast ben ik actief op nog meer gebieden: ik ben lid van de Sectorraad Uitkeringsgerechtigden ABVAKABO FNV en actief voor FNV Lokaal Zwolle. Daarnaast organiseer ik workshops, lezingen en gastsprekers voor ArboPositief Zwolle, een belangenbehartigingsorganisatie voor, met en door werkzoekenden. En als laatste ben ik al jaren vrijwilliger bij de reclassering. Mijn kinderen zijn de deur uit, ik heb de tijd aan mezelf. Bovendien blijf ik zo bij.’
 
Positieve indruk
Terug naar het bezoek aan de KCC, waar Ria een positieve indruk kreeg van het werk daar. ‘Ik heb jaren in de hulpverlening gewerkt en weet hoe belangrijk het is om goed met (kwetsbare) mensen om te gaan. De medewerker die ik daar sprak, deed dat heel goed. Dat merkte je ook aan zijn hele houding. Hij vond iedere beller belangrijk, nam goed de tijd, vroeg door en belde terug als hij dat had beloofd. Goed om dat ook een keer mee te maken.’