Raadslid

Rien van den Bergh: ‘Ik wil de menselijkheid terugbrengen’

19 februari 2015

Geen thema

Rien van den Bergh: ‘Ik wil de menselijkheid terugbrengen’
Eind augustus rolden de laatste sigaretten van de band in de fabriek van Philip Morris in Bergen op Zoom. Rien van den Bergh was een van de 1.230 mensen die op straat kwamen te staan. ‘Of eigenlijk ben ik op non-actief gesteld’. Sinds november zit hij in de cliëntenraad van het UWV.
Naadje van de kous
Van den Bergh: ‘Ik stond bij Philip Morris al bekend als degene die de arbeidsvoorwaarden goed uitzocht. Arbeidstijden, vergoedingen: ik wilde altijd het naadje van de kous weten. Collega’s wisten dat en kwamen bij mij langs voor advies. Vooral in de maanden voor de definitieve sluiting.’

Nog even zoeken
Bij de cliëntenraad zit Van den Bergh in de commissie WERKbedrijf. Daar controleert hij het reilen en zeilen van het UWV-onderdeel dat werkzoekenden registreert en aan vacatures en werkgevers koppelt. Van den Bergh: ‘Het is nog even zoeken, ik heb nog nooit in een organisatie als deze gewerkt. Er gaan een aantal vergaderingen overheen voordat je helemaal in het ritme komt. Maar de mensen zijn gedreven en bijten zich vast in de dossiers, dat is een goed teken.’

Duidelijkheid scheppen
Van den Bergh hoopt in zijn functie bij de cliëntenraad vooral meer duidelijkheid te scheppen voor de klant. Van den Bergh: ‘Dat begint met toegankelijke  informatie voor alle uitkeringsgerechtigden. Een oud-collega van Philip Morris kreeg bijvoorbeeld aftrek van zijn WAO-geld na een extra uitkering na CAO-onderhandelingen. Het UWV rekende echter andere bedragen dan een onafhankelijke jurist. Meer duidelijkheid is geboden.’ 

Menselijkheid terugbrengen
Daarnaast wil Van den Bergh ‘de menselijkheid terugbrengen’ binnen het UWV. ‘Nu staan alle brieven richting uitkeringsgerechtigden vol waarschuwingen en voorbehouden. Dat is geen manier om met je klanten om te gaan.’