Raadslid

Centrale Cliëntenraad wisselt van voorzitter

9 februari 2011

Geen thema

Centrale Cliëntenraad wisselt van voorzitter
Sinds begin dit jaar is Jan de Wit de nieuwe voorzitter van de Centrale Cliëntenraad. Hij neemt het stokje over van Chris van Tilborg, die na twee jaar afzwaait. Een tweegesprek op de grens van twee voorzitterschappen.
Sinds de UWV-cliëntenraden een nieuwe opzet kregen begin 2009 is Chris van Tilborg voorzitter van de Centrale Cliëntenraad. Hij zat al vijf jaar langer in de cliëntenraad. “Het was een boeiende tijd. Met name het eerste jaar was erg pittig. De AG-raden werden samengevoegd met de WW-raden, waardoor er een flink programma lag waar we aan moesten werken. Bovendien moesten we de organisatie neerzetten. Dat heeft ook wel eens strubbelingen gegeven.”

Kracht van mensen
Jan de Wit is blij dat hij het stokje nu kan overnemen. “De structuur van de raden staat. Alle leden van de raad doen waar ze goed in zijn. En als mensen doen waar ze goed in zijn, komt er meer energie vrij en kun je ook meer dingen aan mensen vragen. We zitten nu echt in een situatie waarin we uit kunnen bouwen.”

De afgelopen jaren heeft Van Tilborg gewerkt aan de huidige situatie. “Ik had mezelf het doel gesteld dat ik tevreden zou zijn als de organisatie staat. Dat is gelukt, en daar ben ik trots op. Bovendien worden we nu echt serieus genomen. Er zijn de afgelopen twee jaar dertig adviezen gegeven, waarvan een derde ongevraagd. En veel van deze adviezen zijn overgenomen. Ook bij UWV dringt het belang van de cliëntenraden door, we worden steeds vroeger in het proces betrokken. Ik denk absoluut dat de afgelopen jaren de cliëntenparticipatie naar een hoger niveau is getild.”

Lange adem
Dat beaamt De Wit. “We worden echt serieus genomen. In het jaarplan van UWV staat een passage over de cliëntenraden. Nu is volgens mij binnen UWV de volgende stap aan de orde. We moeten bekender worden. Veel UWV-medewerkers weten niet dat er een cliëntenraad is, en dat moet veranderen. Maar dat is een proces van de lange adem. We moeten zichtbaar zijn en zichtbaar blijven en dan komt dat vanzelf.”

Binnen de raad wil De Wit vooral mensen motiveren en enthousiasmeren. “Dat is echt een van mijn drijfveren. Ik wil mensen laten doen waar ze goed in zijn en ook mensen die normaal gesproken minder zeggen, aan het woord laten. Iedereen moet doen waar hij goed in is, en op die manier raak je gemotiveerd en wordt je enthousiast. Dan komen de signalen boven en daar kunnen we vervolgens weer actie op ondernemen.”

UWV
De komende jaren zien beide heren dezelfde uitdaging voor zich met UWV. “Er is een enorme bezuiniging op komst, en dat heeft gevolgen voor UWV als organisatie. Daar moet de cliëntenraad een belangrijke rol in spelen, om de belangen van de cliënt zoveel mogelijk te behartigen,” zegt Van Tilborg.

Jan de Wit heeft daarnaast hoge ambities voor de Wajong. “De instroom in de Wajong moet gehalveerd worden. Dat gaan we waarschijnlijk niet halen, maar het is wel een ambitie om deze mensen zo goed mogelijk aan het werk te krijgen. Dat geldt voor alle klanten bij UWV. Zonder werk hebben deze mensen het erg moeilijk. Daar wil ik me de komende jaren sterk voor gaan maken.”