Veel persaandacht voor presentatie jaarverslag UWV 2016

12 april 2017
  • Cliëntenparticipatie
Veel persaandacht voor presentatie jaarverslag UWV 2016

Verschillende nieuwsmedia besteden vandaag aandacht aan de presentatie van het UWV-jaarverslag over 2016. RvB-voorzitter Bruno Bruins lichtte vanochtend tijdens een persconferentie de highlights uit het jaarverslag toe op het Werkplein in Den Haag.

Het NOS Journaal, zakenzender RTL Z en het ANP maakten video-opnamen die later vandaag worden uitgezonden of al op YouTube zijn geplaatst. BNR  en verschillende dagbladen hadden na afloop van de persconferentie nog interviews met leden van de Raad van Bestuur en directieleden. De vragen gingen met name over de daling van het aantal WW-aanvragen (15% ten opzichte van 2015). Op basis van CBS-cijfers zei Bruins te verwachten dat de werkloosheid eind dit jaar tot onder de 350.000 zal gaan zakken (eind 2016: 412.000). Zorgelijk noemde hij de positie van oudere werkzoekenden. Eind 2016 was 48% van de WW'ers ouder dan vijftig jaar. Overigens komen wel steeds meer ouderen binnen een jaar aan het werk.

Onderzoek Rekenkamer
De bestuursvoorzitter vatte ook het onderzoek van de Algemene Rekenkamer van begin dit jaar nog een keer samen: 'Ondanks de hoge werkloosheid en de bezuinigingen hebben wij onze taken adequaat uitgevoerd. En dat is geen geringe prestatie. Zo'n conclusie kunnen we binnen UWV mooi als screensaver gebruiken!'

Het beste bewijs voor de conclusie van de Rekenkamer blijkt wel uit de klanttevredenheidscijfers: de waardering van uitkeringsgerechtigden voor de snelheid van de beslissingen en de tijdigheid van de betaling steeg van 6,9 naar 7,1. De waardering voor mensen met een WW-uitkering nam toe van 6,5 naar 7,0.

Lees het volledige jaarverslag hier.