Raadslid

'Ze vragen oprecht: wat vind je leuk om te doen?'

5 december 2017
  • Customer Journey
'Ze vragen oprecht: wat vind je leuk om te doen?'

Sanne Ooms stond, voor het eerst, namens de Cliëntenraad Rijnmond op de open dag van het UWV op 27 oktober. 'Het viel me op hoe gemotivieerd mensen zijn, ook al hebben ze een beperking. En hoe graag UWV-medewerkers jou helpen.'

Sanne is sinds augustus dit jaar als secretaris actief in de Cliëntenraad Rijnmond (CR). 'Ik had niet verwacht dat het zo leuk zou zijn', zegt ze. 'Het is goed voor je ritme, je doet veel nieuwe sociale contacten op en je doet zinvol vrijwilligerswerk.'

Customer journey
Op de open dag volgden honderd WIA-klanten workshops en wist Sanne deelnemers te interesseren voor de Cliëntenraad. Doel van de Open Dag voor het UWV was om inzicht en informatie te geven over hoe de UWV-divisies Uitkeren, Werkbedrijf, SMZ en Bezwaar en Beroep werken. Dat gebeurde met workshops en informatiestands.  
Sanne: ‘Dat is heel nuttig. Maar de benadering is aan de UWV-kant wel nogal schematisch. In hun beleving maakt de cliënt een customer journey die bestaat uit verschillende fases. De cliënt zelf ervaart dat vaak niet zo. Daar kun je als CR het UWV attent op maken.’

Sanne
Sanne (29) zelf heeft een Wajong-uitkering. Elf jaar geleden bleek ze te lijden aan een chronische aandoening van haar immuunsysteem. Ze studeerde wel af als psycholoog, maar haar situatie verslechterde dusdanig dat ze in een uitkering terecht kwam. Maar: ‘Mijn conditie wordt stapje voor stapje beter. Ik ben niet meer halverwege de dag helemaal kapot. Het leven begint weer een beetje leuk te worden en er is uitzicht op herstel. Zo is het voor mij nu ook mogelijk om het werk in de CR te doen.’

Hart voor hun vak
De open dag was goed om WIA-klanten voor te lichten. Sanne: 'Het viel me op hoe graag mensen, ondanks hun beperkingen, willen werken. De intrinsieke motivatie blijft, ook al heb je vaak te maken met tegenslagen en ziekte.'

'Wat me verder in positieve zin opviel, was dat de uitkeringsinstantie op zo’n moment een gezicht krijgt. Je praat met UWV-medewerkers en dan merk je dat het mensen zijn met hart voor hun vak. Zij willen gewoon graag dat jij duurzaam werk vindt. Ze vragen oprecht: wat vind je leuk om te doen? Ik had dat niet verwacht. Dat er mensen zijn die het belangrijk vinden dat jij leuk vindt, dat is… belangrijk! Zeker als je in een uitkering zit en toch wel kwetsbaar bent. Dat maakt het volgende contact met jouw arbeidsdeskundige gemakkelijker. Het stimuleert je om vooruit te komen.'

Afspiegeling
Op de open dag lukte het goed om mensen te interesseren voor de Cliëntenraad. Sanne: 'Ik weet dat er nu een iemand in gesprek is met de selectiecommissie. Ik hoop dat we de Cliëntenraad Rijnmond verder kunnen uitbreiden en dat we er meer vrouwen en mensen uit minderheden bijkrijgen. Dan wordt de cliëntenraad nog beter een afspiegeling van de mensen die wij vertegenwoordigen.'