Raadslid

‘UWV probeert toegankelijk te zijn voor iedereen’

7 oktober 2020
  • Cliëntenparticipatie
  • Digitale dienstverlening
  • Klant & Service
‘UWV probeert toegankelijk te zijn voor iedereen’

Een paar keer per jaar praat UWV de cliëntenraden bij over ontwikkelingen op het gebied van digitale dienstverlening. Dit keer was Esther van de raad Den Haag & Leiden erbij. Zij zag dat UWV vooruitgang boekt.

De bijeenkomst op 14 september was – noodgedwongen, maar eigenlijk ook wel toepasselijk – digitaal. ‘Ik ben zelf toch wel meer van de fysieke bijeenkomsten, maar op deze manier konden er wel veel mensen bij zijn: van iedere raad deed wel een lid mee’, vertelt Esther. De deelnemers kregen al het laatste nieuws te horen over de digitale ontwikkelingen bij UWV.

Nieuwe UWV-app

Bijvoorbeeld over de nieuwe UWV-app, waarmee cliënten snel, veilig en gemakkelijk de inkomstenopgave kunnen invullen met een mobiele telefoon of tablet. De nieuwe app is nog niet beschikbaar voor iedereen, maar een aantal cliënten heeft zich al wel aangemeld om de app te gebruiken en te beoordelen. Zo helpen zij UWV om te zien of hij gebruiksvriendelijk is en goed werkt. Nadat de eerste groep gebruikers de app beoordeeld heeft, kan iedereen hem gebruiken om de inkomstenopgave in te vullen. Zodra de app voor iedereen beschikbaar is, zal dat te lezen zijn op de website van UWV. ‘Ik had zelf nog niet van de app gehoord, maar ik heb begrepen dat UWV er stap voor stap meer gebruik van wil maken’, vertelt Esther.

Alles op één plek

‘Tijdens de bijeenkomst werd ons ook verteld dat UWV ervoor wil zorgen dat alles wat je als uitkeringsgerechtigde online moet doen, meer op één plek kunt doen. Nu gebeurt het nog weleens dat je een aantal keren moet inloggen als je informatie met UWV moet delen. Volgens mij zou het super handig zijn als dat straks niet meer zo is.’

Visuele informatie

Naast de informatie die de raadsleden tijdens de bijeenkomst kregen over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening, kregen ze ook de kans om hun mening te delen. ‘UWV wil sommige onderwerpen op de site meer visueel maken, want mensen onthouden visuele dingen beter. We kregen een aantal infographics te zien, bijvoorbeeld over hoe de aanvraag van een uitkering in zijn werk gaat. Er werd ons gevraagd welke wij het aantrekkelijkst vonden en waarom.’

Toegankelijk voor iedereen

In haar jaren als cliënt en cliëntenraadslid bij UWV zag Esther dat UWV grote stappen maakte op het gebied van digitale dienstverlening. ‘Ik vind dat er veel vorderingen zijn en er goed ingespeeld wordt op wat er bij de doelgroep speelt. Er wordt ook steeds meer rekening gehouden met mensen die niet zo digivaardig zijn. UWV probeert toegankelijk te zijn voor iedereen, dat vind ik heel goed.’

Serieus genomen en gewaardeerd

Door de coronacrisis heeft het raadswerk in Den Haag & Leiden een paar maanden stilgelegen, maar Esther merkte dat UWV ondanks de drukte die de pandemie opleverde wel aandacht hield voor de cliëntenraden. ‘Ondanks alles werden en worden we nog steeds wel betrokken. We worden serieus genomen en gewaardeerd. Dat vind ik heel mooi.’