Raadslid

“Blij met nieuwe baan!”

21 september 2011

Geen thema

“Blij met nieuwe baan!”
Lia van Noorden is sinds half april 2011 adviseur van de Centrale Cliëntenraad. Haar jarenlange UWV-ervaring kan ze goed gebruiken in haar nieuwe baan. Maar ze wil haar nieuwe kennis ook teruggeven aan haar oude collega’s. “ Ik zie nu wat er op het gebied van cliëntenparticipatie allemaal gebeurt bij het UWV, iets wat ik al die jaren niet wist. Cliëntenparticipatie is al goed op de ´kaart´ gezet bij onze organisatie.”
De afgelopen twaalf jaar was Lia van Noorden werkzaam als arbeidsdeskundige op het kantoor in Alkmaar. Ze was toe aan een nieuwe stap waarbij ze wel voor de klant kon blijven werken. “Die baan vond ik bij de afdeling Klant en Service. Ik heb in deze functie geen direct klantcontact meer, maar ben wel met zaken bezig die de klant raken. En dat in samenwerking met allemaal enthousiaste mensen in de cliëntenraad en een goed team collega´s.”
 
Betrokken leden
Wat haar gelijk opviel was dat de raadsleden allen enorm betrokken zijn. “Tot voor kort wist ik helemaal niet precies wat de cliëntenraad deed. Nou, een heleboel dus, met grote inzet van de raadsleden, waarvoor ik veel respect heb. Ik wil me graag inspannen voor nog meer bekendheid van de cliëntenraad, ook bij de UWV-organisatie zelf.  

Goede communicatie
Lia ziet zichzelf als facilitator richting de cliëntenraad. “Ik vind het belangrijk dat de cliëntenraad vroegtijdig wordt betrokken bij, voor de klant belangrijke onderwerpen. Daar ligt voor mij een initiërende taak. Daarnaast vind ik goede communicatie tussen de decentrale raden en de centrale raad van belang. Ik hoop daaraan een bijdrage te kunnen leveren. Overigens is de eigen website van de cliëntenraden daarvoor een prachtig instrument.” 

E-dienstverlening
De komende jaren blijft de cliëntenraad volgens haar een heel belangrijke rol spelen in verschillende onderwerpen. “Cliëntenparticipatie is des te belangrijker in deze tijd, waarin UWV, gestuurd door politieke keuzes, te maken krijgt met forse wijzigingen in de dienstverlening. De ontwikkeling ten aanzien van e-dienstverlening is thans zo´n belangrijk thema waarin m.i. voor de cliëntenraad echt een rol is weggelegd”. 

Ik heb inmiddels overigens al gemerkt, dat ik  van de leden van de cliëntenraad ook veel kan leren. Het was een grote stap om mijn vak als arbeidsdeskundige op te geven om iets nieuws te kunnen gaan doen, maar ik heb er geen spijt van.  Integendeel, ik ben erg blij met deze nieuwe baan!