Raadslid

Tijdelijk DigiD-account stopt woensdag 26 oktober

26 oktober 2011

Geen thema

Tijdelijk DigiD-account stopt woensdag 26 oktober
Klanten zonder geldig DigiD-account, kunnen vanaf woensdagavond 26 oktober niet langer gebruik maken van een tijdelijk DigiD-account om een e-intake werk of een elektronische aanvraag WW of WWB te doen. Divisie Uitkeren zal bij de aanvragen rekening houden met doorlooptijd van de aanvraag voor UWV-klanten.

De mogelijkheid voor een ‘tijdelijk DigiD’ is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid versneld stopgezet; eerder zou het pas in april 2012 worden afgeschaft. Dit tijdelijke account heeft namelijk een verlaagd beveiligingsniveau. De Diginotar-affaire en de berichten over onveilige overheidssites hebben ertoe geleid dat deze tijdelijke DigiD-variant niet langer wordt aangeboden. In goed overleg met medewerkers van de andere UWV-divisies is een werkwijze afgesproken om u als klant behulpzaam te kunnen blijven.

Wat betekent dit voor u?
Voor klanten met een geldig DigiD-account en voor klanten die een DigiD-account tijdig aanvragen (5 werkdagen voordat ze de WW(B)-aanvraag doen), heeft het stopzetten van het tijdelijk DigiD-account, geen consequenties.

Voor WW-klanten die nog wachten op een DigiD-account geldt het volgende:
Een aanvraag WW moet binnen twee dagen na ingang van werkloosheid bij Uitkeren binnen zijn. WW-klanten die niet op tijd beschikken over een DigiD-account hoeven zich geen zorgen te maken, omdat de divisie Uitkeren rekening houdt met de nieuwe situatie. Wel moeten deze klanten zo snel mogelijk een DigiD-account aanvragen, om alsnog de elektronische aanvraag of de E-intake Werk te kunnen indienen.

Geen papieren aanvragen!
Het is niet nodig om terug te vallen op persoonlijke identificatie, handmatige inschrijving en papieren WW- en WWB aanvragen. Klanten kunnen na ontvangst van een DigiD-account, de e-Intake en de e-WW of de e-WWB invullen. Dit geldt natuurlijk ook voor overige uitkeringsaanvragen, voor zover van toepassing.

UWV-brede aanpak
Ondanks de versnelling door het Ministerie, is UWV erin geslaagd om UWV-breed (WERKbedrijf, Uitkeren, K&S) de nodige maatregelen te nemen voor de klant. Werk.nl wordt komende week aangepast: de link naar DigiD wordt tijdelijk weggehaald, informatie wordt aangepast. KCC wordt voorzien van aangepaste belscripts, Uitkeren houdt bij de boordeling van de aanvragen rekening met de situatie. Het kan zijn dat het aanpassen van dieper liggende interne instructieteksten, handleidingen etc. iets langer duurt, maar deze worden ook zo snel mogelijk aangepast.