Raadslid

Even voorstellen: adviseur Cliëntenparticipatie Ellen Poland

29 mei 2012

Geen thema

Even voorstellen: adviseur Cliëntenparticipatie Ellen Poland
Ze is een warm voorstander van Cliëntenparticipatie en het verbeteren van de dienstverlening aan klanten. Een korte kennismaking met Ellen Poland, sinds februari 2012 adviseur Cliëntenparticipatie van Groot Amsterdam en Noord-Holland. Waarom is zij adviseur geworden? En wat wil zij graag in die rol bereiken?
‘Hoe ben ik bij UWV terechtgekomen’, blikt Ellen Poland peinzend terug. ‘Dat is wel een tijdje geleden hoor’, zegt ze tenslotte met een lach. ‘Eigenlijk wilde ik de Hogere Hotelschool doen, maar daar kon ik niet meteen terecht. Daarom ben ik na mijn middelbare schoolperiode eerst een jaar naar Amerika gegaan om als au pair in Californië te werken. Daarna heb ik voor drie weken een vakantiebaantje genomen bij het GAK, waar ik de ziektewetadministratie voor mijn rekening nam. Ik kwam daar vervolgens in vaste dienst en heb daar verschillende functies gehad. Later ben ik bij het Arbeidsbureau gaan werken, waar ik een hbo-opleiding Personeel en Arbeid ben gaan doen. Dat is overgegaan in CWI, dat uiteindelijk na de fusie UWV werd.’
 
Waarom ben je adviseur geworden?
‘Mijn hart ligt bij het verbeteren van de dienstverlening. Alle functies die ik binnen CWI en UWV heb gedaan, hebben daarmee te maken. Na de fusie was er in de nieuwe organisatie minder aandacht voor advies en begeleiding van cliënten. De landelijke cliëntenraad heeft toen samen met de regering afgesproken dat er een onafhankelijke arbeidsadviseur moest komen en dat leek mij wel wat. Ik heb dat van 2004 tot 2007 gedaan. Een echte adviesfunctie waarin je cliënten begeleidt die anders tussen wal en schip dreigen te raken. In die periode heb ik ook een coachingopleiding gevolgd en werd ik mentorcoach in een Werkbedrijf. Omdat die functie mogelijk zou komen te vervallen, heb ik opnieuw iets gezocht dat met het verbeteren van de dienstverlening te maken heeft. Zo ben ik uiteindelijk adviseur clientenparticipatie geworden.’
 
Hoe is het om voor twee raden te werken?
‘Bijna elke adviseur heeft twee raden onder zich. De twee waarvoor ik adviseur ben, zijn erg actief. De leden denken bij hun raadswerk goed aan het belang van de klant en geven gevraagd en ongevraagd advies. Op dit moment spelen vooral de problemen rond het sluiten van de Werkpleinen en de invoering van de e-dienstverlening bij UWV. Als adviseur begeleid en help je de raadsleden zo goed mogelijk bij dit alles de belangen van de cliënten te behartigen.’
 
Heb je veel contact met de andere adviseurs?
‘We komen eens in de drie weken bij elkaar voor overleg. Daarnaast kunnen we elkaar ook bellen als we vragen hebben. Dat is belangrijk, omdat er de laatste tijd veel nieuwe adviseurs zijn bijgekomen en we natuurlijk verspreid over het land wonen. Er is weliswaar geen dagelijks contact, maar als je iets wilt doorspreken of vragen kun je altijd bij elkaar terecht.’
 
Tot slot: wat zou jij graag in je werk bereiken?
‘Misschien cliché, maar ik wil vooral graag een goede adviseur worden. Daarnaast wil ik er samen met de cliëntenraden voor zorgen dat de dienstverlening aan de UWV-klanten nog beter wordt. Cliëntenraden zijn heel erg belangrijk voor het UWV. Het UWV moet zich naar buiten richten, weten wat er speelt onder de cliënten en in de samenleving, en een open en eerlijke houding richting cliënten hebben. Daar ga ik voor.’