Raadslid

Nieuw raadslid Hans Kingma: ‘Juist nu is goede dienstverlening belangrijk’

11 januari 2013

Geen thema

Nieuw raadslid Hans Kingma: ‘Juist nu is goede dienstverlening belangrijk’
Hans Kingma (57) is sinds november 2012 lid van de Centrale Cliëntenraad. Toen hij - als kaderlid van de AbvaKabo - werd gevraagd een vertrekkend raadslid op te volgen, hoefde hij niet lang na te denken. ‘Mensen met een uitkering hebben het in deze crisistijd niet gemakkelijk qua positie en soms ook bejegening. Er zijn verschillende manieren om daaraan iets te doen. Eén ervan is de dienstverlening van het UWV verbeteren via de cliëntenraad.’
De expertise van Hans Kingma richt zich vooral op cliëntenparticipatie voor de ww-doelgroep. ‘Deze groep neemt steeds meer toe. Als je werkloos bent, is het moeilijk om maatschappelijk actief te blijven of weer te worden. Juist daarom is een goede dienstverlening van het UWV extra belangrijk. De website werk.nl is een belangrijk middel van die dienstverlening. Maar de kwaliteit van de site kan beter. Veel cliënten vinden de opzet van de site ingewikkeld. Daarnaast werkt de techniek soms niet zoals het moet. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een andere baan, kun je beter andere sites raadplegen. De problemen worden overigens onderkend door het UWV. Er wordt aan gewerkt.’
 
Eerste indruk goed
Hans Kingma woont met zijn partner in Heerenveen. Hij is zich nog volop aan het inwerken, maar zijn eerste indruk van de centrale en decentrale cliëntenraden zijn goed. ‘Het systeem is goed opgezet en het UWV faciliteert de raden prima. Dat neemt niet weg dat je altijd meer kunt doen. Denk aan onderlinge afstemming van informatie en het tijdig benutten van kennis en kunde van de raden door het UWV. Dit gebeurt wel, maar het kan altijd beter.’