Raadslid

E-dienstverlening

9 april 2013

Geen thema

E-dienstverlening

Afgelopen vrijdag 5 april hebben we bij de voorbereidingen van de overlegvergadering van de Centrale Cliëntenraad met José Lazeroms de ontwikkelingen rond E-dienstverlening op een rij gezet. Daarbij kwam ook de vraag aan de orde hoe we de raden hierin hebben meegenomen. Ik heb de conclusie getrokken dat we dit niet goed of onvoldoende hebben gedaan. Die signalen krijg ik ook vanuit de districtsraden. Daarom lijkt het mij goed om in mijn blog aandacht aan dit onderwerp te besteden, zodat u een beeld krijgt van wat u van ons kunt verwachten.

Dit is al gebeurd
Tijdens de bijeenkomst in november hebben we een aantal zaken toegezegd. Daarvan zijn de volgende gerealiseerd:
·  Het verslag van de bijeenkomst van november 2012 en de presentatie staan op de website (onder E-dienstverlening).
·  Datzelfde is gebeurd met de vragen en antwoorden van deze presentatie en de bijeenkomsten die eerder in mei/juni over E-dienstverlening zijn gehouden.
·  In januari 2013 plaatsten we het rapport “Toegankelijkheid E-dienstverlening” op de website.
·  En sinds begin maart 2013 staat ook de rapportage “Gebruik en klanttevredenheid online diensten” op de website. De cliëntenraadsleden hebben UWV gevraagd om informatie te geven over gebruik van de online diensten en hieraan gerelateerde klanttevredenheid. Binnen UWV zijn diverse rapportages over gebruik, beschikbaarheid en performance beschikbaar. Periodiek meet een onafhankelijke organisatie de klanttevredenheid. Deze rapportages zijn input voor het verder verbeteren van de dienstverlening.
 
Maatwerkrapportage
Om aan de gevraagde informatiebehoefte te voldoen, is op basis van bestaande rapportages een maatwerkrapportage opgesteld. Deze is aan de cliëntenraden beschikbaar gesteld. De rapportage belicht een aantal invalshoeken:
·  Bezoek en gebruik van Werk.nl/Werkmap;
·  Klanttevredenheid e-dienstverlening WW 0 tot 3 maanden;
·  Performance en beschikbaarheid.
·  De weergegeven ontwikkelingen beslaan de periode tot en met januari 2013 en de trend van afgelopen maanden, specifiek voor UWV Werkbedrijf. Deze rapportages geven we voortaan elk half jaar via de website.
·  UWV is gestart met een online platform (zgn. Bulletinboards) over werk.nl. UWV wil het gebruik van Werk.nl verbeteren en nodigt klanten uit om hierover mee te denken. De eerste bulletinboard heeft al plaatsgevonden en een aantal cliëntenraadsleden heeft hieraan meegedaan. Bedoeling is om dit verder uit te breiden en de online community’s structureel in te voeren.
 
Wat we verder nog oppakken
·  We plannen voorafgaand aan de releasedata bijeenkomsten om vertegenwoordigers van de cliëntenraden bij te praten over de inhoud van de releases en wat dit voor UWV-klanten betekent. De eerstvolgende bijeenkomst is 13 mei 2013. U ontvangt hier op korte termijn als cliëntenraad een uitnodiging voor.
·  We overleggen met het werkbedrijf welke onderwerpen we nog meer kunnen toelichten en bespreken op de bijeenkomst die we gaan organiseren.
·  We zijn in overleg met de verschillende betrokkenen bij het programma E-dienstverlening om te zien of we via een nieuwsbrief regelmatige updates kunnen brengen over nog te verwachte ontwikkelingen rond E-dienstverlening.
·  We proberen de pilots in kaart te brengen, die voor E-dienstverlening lopen of nog gaan starten. Zo kunnen we ook bepalen hoe en op welke manier cliëntenraden hierin een rol kunnen spelen.
Nogmaals, het leek mij goed om in mijn blog aandacht aan deze belangrijke zaak te besteden. Uiteraard hoor ik het graag als u nog vragen of opmerkingen hierover heeft.
 
Nico de Boer
manager Cliëntenparticipatie