Raadslid

Cliëntenparticipatie anno 2014

17 januari 2014

Geen thema

Cliëntenparticipatie anno 2014

Het jaar 2013 is afgesloten. Inmiddels is het half januari 2014. Een nieuw jaar met nieuwe kansen en mogelijkheden. Hoe gaat cliëntenparticipatie in de toekomst eruitzien? Wat is de visie van UWV hierop?” Zomaar wat vragen die de afgelopen tijd regelmatig voorbij kwamen in verschillende overleggen waarbij ik aanwezig was. Maar ook tijdens de bezoeken van José Lazeroms aan de cliëntenraden komen deze vraag regelmatig aan de orde. Standaard antwoord hierop is dat wij dat niet weten. De reacties hierop zijn heel erg divers. De een is verbaasd dat we een dergelijk antwoord geven. Een ander vindt het kennelijk logisch dat UWV daarin niet de lead heeft. Een korte terugblik.

We zijn bij het allereerste begin van UWV gestart om cliëntenparticipatie vorm te geven in het overleg met de vertegenwoordigers van de achterbanorganisaties. UWV was een nieuwe organisatie, die cliëntenparticipatie nog niet in de bedrijfsprocessen had ingeregeld en daarom organiseerden we dit overleg met de achterbanorganisaties. Hieruit is de regeling Cliëntenparticipatie ontstaan. Aan de hand van deze regeling is cliëntenparticipatie binnen UWV ingeregeld. In de regeling is opgenomen dat de structuur van cliëntenparticipatie een onderwerp van gesprek is tussen de Centrale Cliëntenraad en UWV.

Zo hebben we vanuit UWV het proces ook aangevlogen. Het doorvoeren van de nodige wijzigingen hierin is altijd in overleg met de Centrale Cliëntenraad gebeurd. De Centrale Cliëntenraad heeft elke keer erop aangedrongen om ook de decentrale Cliëntenraden bij belangrijke wijzigingen te betrekken. Een mooi voorbeeld hiervan is de wijziging van de regeling Cliëntenparticipatie. Omdat we alle partijen bij dit proces betrekken, duurt het soms lang voordat de wijziging erdoor is. Dit kun je als nadeel zien, maar het weegt natuurlijk niet op bij het voordeel van deze afspraak: het creëren van een groot draagvlak bij de cliëntenraadsleden en in het verlengde daarvan: het creëren van een groot draagvlak bij de cliënten van UWV. En dat is uiteindelijk waarvoor cliëntenparticipatie is bedoeld. Zo kijken we vanuit UWV ook naar de vormgeving van UWV in de toekomst. Als we met elkaar vinden dat de manier van cliëntenparticipatie binnen UWV moet wijzigen, gaan we dat met elkaar bespreken om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren.

Cliëntenparticipatie heeft zich binnen UWV ontwikkeld tot een volwassen, professioneel bedrijfsonderdeel. Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat we op dat vlak met elkaar de juiste beslissingen nemen. Een ding is duidelijk: we hebben daarbij elkaar hard nodig, want: ”Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder”.

Nico de Boer
manager Cliëntenparticipatie