Raadslid

Een kijkje in de keuken van een overlegvergadering

24 februari 2014

Geen thema

Een kijkje in de keuken van een overlegvergadering
Op maandag 17 februari vergaderde de Cliëntenraad Rijndmond met enkele gesprekspartners van UWV. Dat doen we een aantal keer per jaar. Zo waren nu naast de altijd aanwezige adviseur Clientenparticipatie (divisie Klant & Service) ook SMZ en Raad van Bestuurslid José Lazeroms uitgenodigd de vergadering bij te wonen. Een verslag van deze bijeenkomst.
Tijdens de vergadering brachten Melanie van der Hiele en Marjan Visschers (beiden SMZ) via een presentatie de raad op de hoogte van de actuele ontwikkelingen bij de divisie SMZ rond de aankomende Participatiewet. Ook lichtten zij de samenwerking in de arbeidsmarktregio Rijnmond tussen de gemeenten en UWV Rijnmond toe. Daarnaast werd opgehaald wat UWV in samenwerking met de gemeente voor activiteiten moet ontplooien om cliënten en de Cliëntenraad goed geïnformeerd te houden en straks adequaat van dienst te kunnen zijn. José Lazeroms gaf daarbij aan dat UWV haar invloed pakt door het ministerie een spiegel voor te houden van de gevolgen bij invoering en uitvoering van deze wet.
 
Na de presentatie introduceerde Bart Maintz, voorzitter van de Rijnmondse Cliëntenraad José Lazeroms bij de raadsleden. José gaf aan het erg leuk te vinden weer in het district te kunnen zijn en een cliëntenraadsvergadering mee te mogen maken. De raad had voor dit bezoek diverse vragen voorbereid. Zo wilde de raad weten welke andere onderwerpen José bedoelt in het Algemeen Nieuws van 26 september: “José Lazeroms praat bij via een weblog”. José liet weten dat er diverse interessante onderwerpen zijn waaraan veel tijd wordt besteed. Zo maakt ze zich zorgen over de groep Wajongeren na 1 januari 2015. Maar ze wil, voor zover het in haar vermogen ligt, er alles aan doen om hierover zo goed mogelijke afspraken te maken. José gaf ook aan benieuwd te zijn naar de uitkomsten van de pilot E-handhaving in Rijnmond. Verder besteedde ze aandacht aan werk.nl en de perikelen die hier omheen bestaan. Er is nog 1 functionele release gepland. Daarna volgt tot augustus een freezeperiode voor betere stabiliteit en performance van het systeem.
 
Verhouding Cliëntenraad-UWV
De aanwezige cliëntenraadsleden wilden ook weten wat José vindt van de machtsverhouding Cliëntenraad-UWV. Dit naar aanleiding van het lage aantal ongevraagde gehonoreerde adviezen. Geeft de Cliëntenraad wel genoeg tegenwicht en zijn de raadsleden niet “gemuteerde” cliënten geworden? José gaf aan de Cliëntenraad en hun werkzaamheden enorm belangrijk te vinden. Zij zijn volgens haar het raam naar buiten toe en José wil graag met de leden in gesprek blijven om zo te weten hoe klanten van UWV zaken ervaren. José zei verder de verhouding als goed en kritisch te zien en benadrukte dat we steeds in gesprek moeten blijven. 'Voor wat betreft het advies, is het raadzaam om goed naar het opstellen daarvan te kijken. Hoe stel je een goed advies op? Er komen zeker goede signalen, maar als er direct een instrument bij wordt geleverd om dit knelpunt te verbeteren, wordt het een ander verhaal.' Hierbij verwees José naar de suggestie om het inloopspreekuur onder de aandacht te brengen via het bandje bij het Klant Contact Centrum. 'Het signaal is goed en UWV gaat wel degelijk hiermee aan de slag, maar kom tot andere instrumenten om het signaal/de klacht weg te nemen.' Haar advies is dan ook om zich te beperken tot signaleertaken en met elkaar in gesprek te blijven hoe je met de mogelijkheden kunt omgaan.
 
Stephanie Korporaal
Adviseur Cliëntenparticipatie
District Rijnmond en West-Brabant & Zeeland