Raadslid

Twitter

4 april 2014

Geen thema

Twitter

De ontwikkelingen op het gebied van de sociale media zijn niet meer te stoppen. Ook al zou je dat willen, er is geen ontkomen aan. Ik zeg daarmee niet dat iedereen hieraan mee moet doen, want er zal altijd een groep blijven die hier niet of nauwelijks mee kan omgaan. Ook in het papieren tijdperk hadden we klanten die niet of nauwelijks onze formulieren konden invullen en hulp nodig hadden. Dit is in het digitale tijdperk niet anders. Daar moet aandacht voor zijn, alleen daar wil ik het in dit blog niet over hebben. Wel hoe we bij Cliëntenparticipatie met social media omgaan.

In de wereld van de Cliëntenparticipatie werken we steeds meer digitaal. In het begin printten we alle vergaderstukken op papier en verstuurden we deze per gewone post. Vervolgens deden we dit in combinatie met het digitaal versturen. Tegenwoordig plaatsen we de stukken op de website en worden we via attentiemails daarvan op de hoogte gesteld. Kortom, niets gaat meer via papier.
 
Zo is het ook met de onderlinge communicatie. Eerst stuurden we elkaar brieven per post. Vervolgens deden we dit per mail en nu gebruiken we ook het forum hiervoor. Dat laatste is nog geen gemeengoed, maar ontwikkelt zich wel steeds meer. Het is altijd leuk als ik dit wel eens met mijn kinderen deel. Dan kijken ze mij altijd aan of ik van een andere planeet kom. Voor die kinderen is het de normaalste zaak van de wereld dat je op deze manier communiceert en zaken doet.
 
Ook Cliëntenparticipatie gebruikt steeds meer sociale media. Cliëntenraden willen graag de communicatie naar cliënten intensiveren. De raden zijn er tenslotte voor en door de cliënten van UWV. Daarvoor zijn zij bezig het websitedeel dat publiek zichtbaar is, te verbeteren. Tegelijkertijd willen ze ook dat de artikelen beter worden gelezen, dat mensen naar de website worden gelokt. Daarom is er afgesproken om hiervoor een twitteraccount (@uwvclientenraad) in te richten. Het twitteraccount van de cliëntenraden gebruiken we vooralsnog alleen als nieuwsbron voor cliënten en andere geïnteresseerde twitteraars. Het Twitteraccount van de cliëntenraden is namelijk geen plek om met elkaar in discussie te gaan. Niet met cliënten die iets positiefs over de cliëntenraad willen zeggen, maar ook niet met eventuele UWV-cliënten die een minder goede ervaring hebben. In eerste instantie zetten we hier alleen maar nieuws op dat ook op onze site staat. Op deze manier voldoen we ook aan de wens om de website van de cliëntenraden te promoten.
Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.
 
Nico de Boer
manager Cliëntenparticipatie