Raadslid

0900-nummer

2 mei 2014

Geen thema

0900-nummer

Soms krijgen wij bij de signalen en suggesties die ons bereiken, ook opmerkingen over de kosten van ons 0900-nummer. Ook binnen de cliëntenraden van UWV komt dit onderwerp regelmatig aan de orde. Daarom lijkt het mij goed om ook in mijn blog een keer aandacht aan dit onderwerp te geven. Daarbij is het niet mijn bedoeling om een discussie over dit onderwerp te starten, maar meer om helder aan te geven hoe dat nu zit met de kosten en hoe UWV daarover communiceert.

UWV heeft naar buiten toe altijd gecommuniceerd dat UWV werkt met belkosten tegen lokaal tarief. Deze kosten bedragen 4 cent per minuut met een starttarief van 4½ cent. Een aantal cliënten van UWV denkt dat het gebruik van het 0900-nummer van UWV hogere kosten met zich meebrengt. Dat is dus niet waar!

Onder druk van de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) heeft UWV de communicatie over het gebruik van 0900-nummers per 1 juli 2013 moeten veranderen. Sinds die datum mag UWV niet meer naar buiten toe communiceren dat er voor het 0900-nummer het lokale beltarief geldt. Let wel: dat klopt nog steeds, alleen mogen we dat niet meer communiceren. In plaats daarvan moet UWV nu helder aangeven waaruit de kosten van het bellen met 0900-nummers bestaan. Dit is nu ook sinds 1 juli 2013 in onze communicatie-uitingen aangepast.

In het kort komt het hierop neer: Gesprekskosten met een vast toestel of met een mobiel toestel (dus een abonnement dat ook het gebruik van 0900–nummers omvat) brengen geen extra kosten voor 0900-nummers met zich mee. Het afgesloten abonnement omvat immers ook het gebruik van 0900-nummers. Dat ligt anders als iemand een abonnement heeft afgesloten dat het gebruik van 0900-nummers uitsluit. Dan kunnen er inderdaad hogere meerkosten ontstaan. UWV kent dit probleem, maar kan daarop helaas geen invloed uitoefenen. Welk abonnement mensen afsluiten, is en blijft immers een persoonlijke keuze en valt dus onder de eigen verantwoordelijkheid.

Als u het 0900-nummer belt, krijgt u de volgende mededeling: “Dit informatienummer kost 4 cent per minuut met een starttarief van 41/2 cent plus de gebruikelijke belkosten”. Als beller weet u welk abonnement u heeft afgesloten en welke kosten u dus heeft.

Nico de Boer
Manager Cliëntenparticipatie