Raadslid

Terugblik op een mooi congres

23 mei 2014

Geen thema

Terugblik op een mooi congres

Er is een lange periode van organisatie aan vooraf gegaan: het congres Cliëntenparticipatie 2014. Momenten van veel vergaderen, beslissingen nemen, vaststellen van het dagprogramma en het zoeken van workshopdeelnemers. De congrescommissie heeft dan ook heel veel werk verricht. Nu ik dit schrijf is het congres al weer een dag voorbij. Vanmorgen werd ik met een goed gevoel wakker. Ik vond het een zeer geslaagde dag. Dat komt mede doordat alle ingrediënten hiervoor aanwezig waren.

Zo hebben we in de congrescommissie op een zeer constructieve manier met elkaar samengewerkt. We hebben, mede door de inbreng van alle cliëntenraadsleden een goed programma in elkaar kunnen zetten. Via polls op de website bent u allen betrokken bij het vaststellen van het dagthema en de thema’s van de workshops. De animo onder u was groot voor het organiseren voor de workshops. Nog niet eerder hebben zoveel mensen van de verschillende raden samengewerkt om de workshops inhoud en vorm te geven. Hoewel twee workshops qua inhoud en uitvoering dicht bij elkaar lagen, kunnen we toch spreken van een zeer gevarieerd aanbod!
 
De voorbereidingen waren dus goed. Maar dan nog moet het op de dag zelf blijken hoe de deelnemers aan het congres dit ervaren. Worden de verwachtingen van het congres waargemaakt? En hoe reageren de bezoekers op het programma? Ik vind dat de congrescommissie en allen die hun bijdrage aan dit congres hebben geleverd trots mogen zijn. Het was een actieve mix van inhoud en er werden goede discussies gevoerd die tot een nog betere samenwerking kunnen leiden. Zoals oud CC-voorzitter Rob Karstens vrij vertaald in zijn openingsspeech aangaf: ’De interactie tussen de raden en UWV is goed maar we moeten niet verslappen en blijven zoeken naar verbeteringen. Dit alles voor de klant.’ Spreekstalmeester Jan Troost verbond samen met drie komieken van “De Gemeentereiniging” op vloeiende wijze de verschillende onderwerpen aan elkaar. De wat “oudere” cabaretiers maakten daarbij geen verschil in hun grappen tussen valide en minder valide mensen. Met een korte sketch veegden ze de sociale media en het computertijdperk van de kaart en wisten we met z’n allen weer waarom het eigenlijk draait: Persoonlijk contact. Ik heb ervan genoten. Daarnaast werkte het weer natuurlijk ook in ons voordeel. In een goede ambiance heeft u zowel binnen als buiten optimaal in uzelf en de cliëntenraad kunnen investeren.
 
Ik heb er eerlijk gezegd vanaf het begin op vertrouwd dat de congrescommissie en de workshophouders weer een zeer geslaagd congres zouden neerzetten. De vele reacties die ik van u heb mogen ontvangen, laten zien dat dit vertrouwen volledig is waargemaakt. Chapeau! Dit biedt voor de toekomst weer heel veel vertrouwen voor het verder uitbouwen van onze samenwerking. En het is duidelijk: daarbij kunnen we niet zonder elkaar!
 
Nico de Boer
Manager Cliëntenparticipatie