Raadslid

Een herfstmijmering

7 november 2014

Geen thema

Een herfstmijmering

Dit keer aan mij de eer om een blog te mogen schrijven. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om mijn bevindingen over het congres Cliëntenparticipatie met u te delen. Sinds ik ben gestart bij de afdeling Cliëntenparticipatie heb ik drie congressen meegemaakt. En wat een veranderingen in drie jaar tijd!

Het eerste congres dat ik bijwoonde in 2012 was nagenoeg volledig georganiseerd door UWV-medewerkers. Wat een verschil met het congres van 2014:, vanaf het vaststellen van het thema, de invulling van de workshops en het verdere programma, is alles bedacht én uitgevoerd door leden van de cliëntenraden. Ik vind dit een geweldige ontwikkeling die in enkele jaren is gerealiseerd. Om super trots op te zijn!En zo hoort het natuurlijk ook. Het is tenslotte een congres voor, maar vooral door de cliëntenraden UWV, waarbij het team Cliëntenparticipatie graag ondersteuning biedt om er voor iedereen een mooie dag van te maken.
 
Met de congresevaluatie heeft de congrescommissie 2014 haar werk afgerond. Dat heeft ook dit jaar weer veel signalen opgeleverd om bij het organiseren van het komende congres rekening te houden. Zo blijkt elke locatie zijn voor- en nadelen te hebben qua voorzieningen, parkeren, ligging, openbaar vervoer, zalen, en kwaliteit van de catering. Dit geldt ook voor de diverse programmaonderdelen, zoals sprekers, entertainment et cetera. Het is altijd afwachten hoe de dag wordt ervaren. Zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk!
 
Inmiddels is de nieuwe congrescommissie voor het congres 2015 gestart en ik vind het geweldig om daarbij aan te mogen sluiten. Wat een enthousiaste ploeg, ook dit jaar weer! En uiteraard wordt de commissie straks opnieuw ondersteund door meer raadsleden die een workshop gaan organiseren en/of leiden.
 
Maar nu eerst de ideeën afwachten, waarvoor al een oproep is gedaan. (zie het websitebericht van 24 oktober 2014). Tot 1 december kan iedereen, zowel individueel, in een groepje of per raad, ideeën insturen via het e-mailadres van het secretariaat Cliëntenparticipatie (cp@uwv.nl).De eerste reacties zijn al binnen en hopelijk volgen er nog veel meer. De congrescommissie gaat vervolgens al uw ideeën inventariseren. Ook bekijkt de commissie wat de meest voorkomende onderwerpen zijn en wat qua programma haalbaar is. Door op tijd met de organisatie te starten, blijft er voldoende tijd over om met elkaar de workshops voor te bereiden.
 
Het congres is volgens mij altijd een goed moment om met alle vrijwilligers van de cliëntenraden ervaringen uit te wisselen, elkaar te ontmoeten en vooral om inspiratie op te doen, zodat u uw goede werk voor de cliënten van UWV kunt voortzetten. Nu eerst de herfst met z’n mooie kleuren in de natuur.  Want voordat we het weten is het alweer voorjaar en ontmoeten we elkaar tijdens het congres op 21 mei 2015. Ik kijk er alvast naar uit!
 
Lia van Noorden
Adviseur Cliëntenparticipatie Centrale Cliëntenraad