Raadslid

5 vragen over het Limburgse inwerkplan voor nieuwe raadsleden

17 november 2016
  • Cliëntenparticipatie
5 vragen over het Limburgse inwerkplan voor nieuwe raadsleden

De cliëntenraad in Limburg bedacht een inwerkprogramma nadat meerdere raadsleden in 2016 na elkaar stopten. Zo wordt voorkomen dat nieuwe raadsleden verdrinken in informatie.

Waarom is dit inwerkprogramma in het leven geroepen?

Wij hadden te maken met grote leegloop in de raad Limburg. Zeven raadsleden stopten allemaal tegelijk. Op de scholingsdag bespraken we dat hiermee ook veel kennis en deskundigheid zou verdwijnen. We wilden graag voorkomen dat de nieuwe raadsleden gingen zwemmen in informatie over wat ze moeten doen en wanneer wat klaar moet.

Wat is het belangrijkste doel van dit programma?

Nieuwe raadsleden moeten weten waar ze aan toe zijn. Zich zo snel mogelijk thuis voelen en niet denken: wat gebeurt er? Toen ik zelf in de raad kwam was alles nieuw voor me. Wie vertelt je wat? Eigenlijk moet er voor nieuwelingen één iemand contactpersoon zijn waar je met vragen terecht kan.

Hoe werkt het inwerkprogramma?

Nieuwe raadsleden mogen drie maanden lang meelopen en aanschuiven bij commissies. Een snuffelstage dus. Zo komen ze erachter wat elke commissie doet en wat het werken voor die commissie inhoudt. Na die drie maanden kiezen ze twee commissies, sommigen kiezen er drie.

Wat is het gehoopte resultaat?

Na drie maanden weten de nieuwe raadsleden wat het werk inhoudt, hoe alles werkt en waar zij enthousiast over zijn. Daardoor komen ze op de juiste plek terecht en zijn ze goed ingewerkt. Daarnaast hebben we nu dit draaiboek om op terug te vallen, mocht het nog eens voorkomen dat er meerdere raadsleden tegelijk vertrekken.

Moet dit programma misschien landelijk ingevoerd worden?

Ons plan is onlangs in het voorzittersoverleg besproken. We hebben vervolgens ons draaiboek naar de andere raden toegestuurd. Zij mogen zelf bepalen of ze daar ook iets mee gaan doen of niet. Ik zou het wel leuk vinden als dat gebeurt.