Raadslid

Themadagen van Limburg

26 november 2012

Geen thema

Themadagen van Limburg
Faillissementen en de Wet verbetering poortwachter. Het zijn enkele van de vele thema’s die het afgelopen jaar bij de Cliëntenraad Limburg de revue passeerden. Niet als vergaderonderwerp, maar als leermoment op een van de drie themadagen die de raad jaarlijks organiseert. ‘Daar zijn we vrij fanatiek in. We vinden het namelijk erg belangrijk om de kennis van onze collega raadsleden regelmatig bij te spijkeren’, aldus cliëntenraadsvoorzitter Kees Braam.
De eerste themabijeenkomst was 9 mei. ‘Toen hebben we voorlichting van UWV-medewerkers uit Venlo en Heerlen gekregen over faillissementen en Bureau Buitenlandse Zaken’, vertelt Kees. ‘Het kantoor Venlo bekijkt hoe mensen zo snel mogelijk bij een faillissement een uitkering kunnen krijgen en niet de dupe worden van een firma die bij een faillissement met de noorderzon vertrekt. En van medewerkers van kantoor Heerlen hoorden we hoe UWV omgaat met cliënten die in de grensregio wonen, maar hier een uitkering uit Nederland of het buitenland krijgen. We hebben gehoord wat er dan allemaal speelt en hoe zich dat verhoudt met wetgeving en Europese verdragen.’
 
Op 21 augustus sprak de Cliëntenraad met een UWV-medewerker over de ziektewet en dan vooral de Wet poortwachter. ‘Zo hoorden we dat sommige ondernemingen hun werknemers voor 1 procent ziek laten zijn, zodat ze nog steeds onder de Wet verbetering poortwachter vallen en ze zo makkelijker richting WIA/WW kunnen. De nieuwe ziektewetgeving is inmiddels door de Eerste Kamer goedgekeurd, maar enkele onderdelen zijn een jaar uitgesteld. De nieuwe wet betekent vooral voor uitzendkrachten een verslechtering.’ 
 
Handhaving
12 december vindt de volgende themadag plaats. ‘Een UWV-medewerker gaat ons dan alles vertellen over Handhaving in relatie tot de Algemene wet bestuursrecht staat bij de Cliëntenraad in de belangstelling, zeker gezien de huidige ontwikkelingen rond de e-dienstverlening bij UWV. Cliëntcontacten vinden meer en meer alleen digitaal plaats met anonieme e-coaches. Hoe is de overdracht van een cliëntendossier als deze e-coach ziek is of met vakantie? UWV en gemeenten krijgen namelijk steeds meer mogelijkheden om direct achter de voordeur in te grijpen als een cliënt niet op tijd reageert. Uiteraard vinden ook wij dat frauderen keihard moet worden aangepakt. Maar daarin mag je niet te ver doorslaan. Je moet je bij handhaving ook aan wettelijke bepalingen als de Algemene wet bestuursrechthouden. Als een zaak escaleert en voor de bestuursrechter komt, zal deze namelijk altijd om hoor- en wederhoor vragen. Kunnen UWV of de cliënt dan geen goed dossier voorleggen, dan kan een bestuursvoorzitter een negatief vonnis vellen in het nadeel van UWV of cliënt. Wij maken ons daar zorgen over en willen daarom graag meer weten over deze materie.’
 
2013
Voor 2013 staan opnieuw twee bijeenkomsten gepland. ’28 februari gaan we het hebben over de veranderingen rond het ontslagrecht. En op 16 mei staat op verzoek van onze cliëntenraadsleden de WIA op het programma. Daarnaast organiseert bureau Tact ook komend jaar een aantal scholingsdagen en zijn er weer scholingsdagen voor pas gestarte cliëntenraadsleden. Dan leren ze wat UWV doet, hoe de cliëntenraden werken en wat cliëntenparticipatie inhoudt. Kortom, de agenda van 2013 vult zich weer goed met belangrijke informatieve bijeenkomsten! Zo houden we onze kennis up to date en kunnen we onze rol binnen de cliëntenparticipatie nog beter uitoefenen.’