Jaarverslag 2024
In het jaarverslag 2024 blikken we terug op een intensief jaar waarin de cliëntenraden zich onvermoeibaar hebben ingezet om de stem van cliënten binnen UWV krachtig te laten klinken.
De cliëntenraden, bestaande uit betrokken vrijwilligers, vertegenwoordigen alle cliënten van UWV: mensen met een uitkering en/of voorziening. Via gesprekken met UWV-managers, het uitbrengen van adviezen en het delen van signalen en ervaringen, dragen zij bij aan een dienstverlening die recht doet aan de menselijke maat.
2024 stond in het teken van de kwaliteitscrisis binnen UWV. De Centrale Cliëntenraad bracht adviezen uit over de sociaal-medische beoordelingen en de berekening van WIA-uitkeringen, en voerde intensief overleg over de hersteloperaties. Ook districtsraden waren op uiteenlopende manieren betrokken bij deze thema’s.
Ook belicht dit jaarverslag verschillende positieve ontwikkelingen, zoals de morele beraden, re-integratie en het project “1 UWV”. We stonden daarnaast stil bij kansen voor verbetering en bij onderwerpen die minder zichtbaar waren, maar wel onze blijvende aandacht verdienen.